اکونومیست: بریتانیا نباید زیر بار مقررات تجاری اتحادیه اروپا برود.

فوربز: تسلا، قیمت بیت‌کوین را با خرید ١/۵ میلیارد دلار از این رمزارز، بیشینه کرد.

بلومبرگ: چمدان‌ها را کنار بگذارید، سفرهای خارجی در جهان تا سال ٢٠٢٣ ممکن نخواهد بود.

تجارت آزاد بریتانیا با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت

مجله اکونومیست در مقاله ای به موضوع تجارت آزاد بریتانیا با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت پرداخته که حاوی نکات مهم و جالب توجه و آموزنده‌ایست. مذاکرات برای رسیدن به توافقی که هر دو طرف را راضی کند هنوز ادامه دارد و خصوصا در مورد شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی که نزدیک به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی بریتانیا را تشکیل میدهد بحث ها هنوز ادامه دارد. در مورد بانک ها و شرکت های بیمه چه بسا هیچ توافقی حاصل نشود و همین الان شرایط شرکت های آمریکایی در تجارت با کشورهای حوزه ی یورو از شرایط بریتانیا خیلی بهتر است. نویسنده ی مقاله اعتقاد دارد که غفلت دولت از این موضوع هزینه های زیادی را به شرکت های خدمات مالی به طور خاص، تحمیل می‌کند. در فاصله ی رفراندوم سال ۲۰۱۶ تا پایان سال ۲۰۲۰، نزدیک به ۷۵۰۰ فرصت شغلی و ۱/۶ تریلیون دلار دارایی به پایتخت کشورهای اروپایی منتقل شده. شرایط ترک بازار اروپا برای بریتانیا هنوز پرونده اش باز است و باید تعیین تکلیف شود و مذاکرات بر سر شرایط تجارت بریتانیا با اروپا هنوز ادامه دارد. واضح است که تجارت آزاد به نفع طرفین است و نویسنده معتقد است که اگر پیشنهاد اروپا طوری باشه که دسترسی به بازارهای با ثبات را برای بریتانیا تضمین کند و مقررات گذاران در طرفین بخواهند به این هدف برسند، بریتانیا باید قبول کند. ممکن است اروپا بخواهد از بریتانیا به واسطه ی دادن این امتیاز، چیزی طلب کند. نویسنده معتقد است که اگر قرار باشد اروپا تنظیم کننده ی مقررات تجارت بین طرفین باشه، بریتانیا نباید زیر بار این توافق برود.

تا قبل از برگزیت مقید بودن بریتانیا به مقررات تجاری اتحادیه اروپا بار سنگینی نبود چرا که بریتانیا خودش از جمله کشورهایی بود که در طراحی و اجرای این مقررات نقش داشت، ولی بعد از برگزیت شرایط فرق کرده و این مقررات به احتمال زیاد سخت‌گیرانه‌تر شوند. سیاستمداران اروپایی به مداخله‌گرایی و حمایت‌گرایی بیشتر تمایل دارند و بریتانیا را متهم می‌کنند که قوانین کمتر سخت‌گیرانه ا‌ش باعث آسیب به اقتصاد کشورهای حوزه یورو شده. نویسنده معتقد است که بریتانیا باید سراغ گسترش روابط تجاری با کشورهایی با بازارهای بزرگتر مثل ایالات متحده، ژاپن و کشورهایی که دید‌های آینده نگر دارند مثل استرالیا و سوییس برود. نویسنده در پایان گفت به غیر از شرکت های ارائه دهنده ی خدمات مالی که دولت باید در موردشان با اروپا به توافقی برسد، در نهایت توافق با اتحادیه اروپا ارزش چندانی ندارد چرا که به طور کلی سهم اروپا از بازارهای جهانی روز به روز داره کاهش پیدا می‌کند و اساسا با افزایش سیاست‌های حمایت‌گرایانه در اروپا، تجارت با این منطقه جذابیت به خصوصی نداره.  

 

خرید بزرگ تسلا

به گزارش وبسایت مجله فوربز شرکت تسلا به واسطه ی خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین، قیمت این رمزارز را به بیشترین مقدارش رسانده. اخیرا اعلام شد که کمپانی خودرو سازی تسلا به مدیریت میلیاردر مشهور، ایلان ماسک مقادیر قابل توجهی بیت‌کوین خریده و از این به بعد پرداخت‌ها برای خرید خودروهای این کمپانی می‌تواند با این رمزارز انجام بشه. در پی این خبر قیمت بیت‌کوین به بیشترین مقدار خودش تا این لحظه یعنی مبلغ ۴۳ هزار و ۷۳۰ دلار رسیده. تسلا که در سال گذشته ارزشمندترین کمپانی خودروسازی معرفی شد، هدف این کار رو افزایش انعطاف‌پذیری در قبال تنوع معاملات در بازار اعلام کرده. بیت‌کوین از اکتبر رشد ۳۰۰ درصدی داشته و اقبال شرکت‌های بزرگ در حوزه صنایع مختلف هم بازار این رمزارز رو داره به شدت داغ می‌کنه. در بخش تجارت و پرداخت الکترونیک غول‌هایی مثل پی پل و ویزا از این رمزارز حمایت کردن و حمایت‌ها علی‌رغم هشدارهایی که در مورد حبابِ این بازار داده میشه، ادامه داره. متخصصین بازار رمزارزها گفتن این خبر خیلی خوبی برای بیت‌کوینه و چه بسا به زودی قیمتش رو به مرز ۵۰ هزار دلار برسونه. در گزارش فوربز اومده که خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین نه تنها تکانه‌ی قوی‌ای برای اقبال دیگر شرکت‌ها به رمزارزهاست، بلکه سیگنالی به معامله‌گران و سرمایه گذارانه که دارایی‌های دیجیتال این ظرفیت رو دارن که در ابعادی بزرگتر به پس‌اندازی ایمن و سالم تبدیل بشن. آقای ماسک هفته ی گذشته گفت که فکر میکنم بیت‌کوین در مرز شکستنِ قواعد مالی سنتیه، من با این که دیر وارد این بازار شدم ازش حمایت