فرید زکریا، روزنامه نگار، در یادداشتی در واشنگتن پست به بررسی این مسئله پرداخته است.

 

سیاستمدار ۷۸ ساله پنسیلوانیایی در حالی بر کرسی سیاست آمریکا نشست که به عقیده بسیاری، آمریکا روبه ویرانی حرکت کرده بود و با بحران های بسیاری مواجه بود. یکی از مهم ترین آن ها مسئله سیاست خارجی آمریکاست، در حالی که دولت بایدن موضع مطمئن و قاطعانه ای در مورد سیاست داخلی اتخاذ کرده است ، اما در مورد سیاست خارجی رویکرد کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته و به صبر و سکوت پرداخته.

 

مقاله واشنگتن پست درباره سیاست خارجی آمریکا

فرید زکریا، روزنامه نگار، در یادداشتی در واشنگتن پست به بررسی سیاست خارجی آمریکا پرداخته.

به گمان او بایدن و تیمش میدانند که برجام توافق خوبی برای آمریکا بود و خروج دونالد ترامپ از آن، اعتبار ایالات متحده را به طور چشمگیری تضعیف کرد. به اذعان طرف غربی برجام میتوانست مانع ایران برای دست یافتن به سلاح هسته ای باشد

گمان میرفت که بایدن پس از پیروزی سریعا به میز مذاکره بیاید و به دنبال بازگشت به توافقات باشد اما به اذعان وزیر امور خارجه و مدیر اطلاعات ملی آمریکا، پیوستن مجدد به معامله راه طولانی در پیش دارد. این راهی است که دیپلمات ها شاید بهتر بتوانند آن را هموار کنند.

 

روابط آمریکت و چین در دوران ترامپ

چین، نقطه تاریک سیاسی-تجاری آمریکا در دوران ترامپ بود،‌ هرچند که حالا هم کمپین انتخاباتی بایدن جنگ تجاری ترامپ با چین را یک فاجعه غیرقابل حل می خواند که به قیمت تحمل هزینه و بیکاری برای آمریکایی ها تمام شده است. وقتی از بایدن در مصاحبه ای در ماه اوت پرسیدند آیا تعرفه های ترامپ را حفظ می کند یا خیر، او پاسخ داد خیر و سیاست های ترامپ در قبال چین را مورد انتقاد قرار داد. با این حال این تعرفه ها بر سر جایشان هستند و همه چیز تحت بررسی  قرار گرفت.

سیاست های بایدن برای کوبا تا بدین جا حداقل در مقام کلام مخالف سخنان ترامپ بوده و او سعی دارد سیاست های تحریم کوبا را به حداقل برساند. اما این ها فقط بر روی کاغذ است و در عمل تا بحال هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده

به عقیده زکریا، بایدن و تیمش قرار است توان خود را بر حل مسائل داخلی بگذارند و از این رو سیاست داخلی بر سیاست خارجی ترجیح دارد، هرچند که جمهوری خواهان میخواهند مانع این اتفاق شوند یا در نهایت آن را به نفع خود ثبت کنند.

زکریا به دموکرات ها گوشزد میکند که نباید تحت تاثیر حرف های جمهوری خواهان عمل کنند، دموکرات ها باید به خاطر داشته باشند که وقتی از سیاست خارجی می ترسند ، هیچ وقت پیروز نمی شوند. مثلا وقتی که جمهوری خوهان به لیندون لیندون جانسون گفتند که در مقابل کمونیسم نرم است، او مجبور شد نیم میلیون سرباز به ویتنام بفرستد تا بگوید یک میهن پرست است.

آمریکا، اوضاع دموکرات های امروز را با سیاست های اوباما مقایسه میکند، باراک اوباما در سیاست خارجی به موفقیت هایی دست یافت (توافق اقلیمی پاریس، کشتن بن لادن، توافق هسته ای با ایران، گشایش نسبت به کوبا و موارد دیگر. هرچند که تیم بایدن در همانسال ها نیز جز طراحان و مشاوران بودند باید دید بایدن حال در مقام شخص اول، می تواند همان روند را ادامه دهد یا انفعال در این سن و سال به سراغ او امده است!