اما حال و هوای این روزهای موبایل فروشی‌ها چگونه است؟

افزایش قیمت دلار در بهمن ماه تاثیراتی بر بازار موبایل برجای گذاشته اما به نظر می‌رسد این تمام ماجرا نیست. چرا قیمت دلار مجددا افزایشی شد؟

 

تغیرات قیمت در بازار موبایل از ماه پیش

دی ماه امسال بود که خبر از کاهش قیمت کالاهای دیجیتال شنیده میشد. فروشندگان موبایل اعتقاد داشتند اقدامات بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردات گوشی موبایل، باعث کاهش ۲۰ درصدی قیمت شده و قیمت گوشی به پایین ترین سطح در ۶ ماه اخیر رسیده. اما این تنها علت ماجرا نبود. دلار به ثبات نسبی رسیده بود و  به دلیل اینکه در سه ماه ابتدایی سال جدید میلادی، مدل های جدید از برندهای مختلف رونمایی و وارد بازار میشود، معمولا عرضه کننده ها سیاست عرضه حداکثری کالاهای موجود در انبار را شروع میکنند و برای عرضه مدل های جدید آماده میشوند پس به واسطه فراوانی کالا قیمت کاهش پیدا میکند.

کاهش قیمتهای جهانی هم یکی از مهم ترین دلایل تاثیر گذاری بر کاهش قیمت گوشی در ایران است. در دی ماه حتی شاهد کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۲ میلیونی گوشی های لوکس بودیم.

 

در روزهای پایانی بهمن چرا دوباره شاهد افزایش قیمت هستیم؟

در نیمه بهمن ماه دلار به یکباره از حدود  ۲۳هزار تومن به ۲۶هزار تومن رسید و این انتظار وجود داشت که باز هم بالاتر برود.

فروشنده ها هم قیمت های گوشی را براساس دلار ۲۷ و ۲۸ تومانی تعیین کردند چون اعتقاد دارند ممکن است همین گوشی را چند روز دیگر با قیمت بالاتری تهیه کنند ینی به عبارت ساده تر افزایش قیمت گوشی از افزایش قیمت دلار پیشی گرفته .

اما بازهم بالارفتن قیمت دلار تنها دلیل افزایش قیمت نیست. به گزارش گمرک ایران در ۱۰ ماهه گذشته سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار به کشور وارد شده که سهم ۵/۵ درصدی از کل واردات کشور را به خودش اختصاص داده و دومین کالای وارداتی محسوب میشود.

به گفته فعالان بازار موبایل یکی از دلایل افزایش قیمت کمبود کالاست که البته این مورد به دلیل افت موجودی انبار واردکننده ها نیست بلکه خود شرکت ها سرعت تزریق گوشی به بازار را پایین آوردند و تجربه نشان داده وقتی قیمت یک محصول افزایش پیدا میکند به دلیل شکل گیری انتظارات تورمی مردم از ترس افزایش مجدد قیمت، تقاضایشان را افزایش میدهند که این رفتار باز هم موجب افزایش بیشتر قیمت میشود. البته رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفته تقاضا برای خرید موبایل در روز ولنتاین زیاد شده.

حالا باید منتظر باشیم تا کمبود کالا تامین بشود، تا با فرض همین قیمت دلار بتوانیم امیدوار باشیم که بخاطر فراوانی کالا حداقل قیمت ها  متناسب با قیمت دلار باشد نه بالاتر از آن.