واکسن‌ها منجر به ریشه کن شدن کووید ١٩ نخواهند شد و در عوض، دولت‌ها باید به فکر پیدا کردن راه‌هایی باشند که مردم بتوانند در کنار این ویروس به زندگی عادی ادامه دهند.

بلومبرگ: خیز قطر برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی مایع

به واسطه‌ افزایش تقاضای انرژی‌های تجدیدپذیر و حرکت جهان به سمت پیدا کردن جایگزینی برای نفت، دولت قطر تصمیم دارد با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری، ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع خود را افزایش دهد.

 

مجله اکونومیست : واکسن‌ها تا چه حد کارایی خواهند داشت

به گفته اکونومیست مشخص است که واکسن‌ها منجر به ریشه کن شدن کووید ١٩ نخواهند شد و در عوض دولت‌ها باید کم کم به فکر پیدا کردن راه‌هایی باشند که مردم بتوانند در کنار این ویروس به زندگی عادی ادامه بدهند. دستیابی به واکسن ویروس کرونا در فاصله ی تقریبا یک ساله از زمان شناسایی ویروس، چیزی فراتر از معجزه و مایه ی افتخار برای نوع بشر بود.

بدون واکسن‌ها پیش بینی میشد که کرونا جان حدود ۱۵۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا بگیرد ولی با این حال تصورات اولیه از واکسن، که پرونده ی کرونا را خواهد بست، تصورات غلطی بودند و در عوض ویروس کرونا سال‌ها در جهان خواهد چرخید و علیرغم این که شواهد نشان میدهد واکسن‌ها در برخی موارد از گسترش بیشتر ویروس جلوگیری می‌کنند، کار کرونا با نوع بشر تمام نشده.

دلیل اول ماندگاری کرونا از دید اکونومیست این است که ساخت و توزیع واکسن کافی برای جمعیت هفت میلیارد و هشتصد میلیونی جهان، کار به غایت سخت و زمان بریست و حتی کشورهایی مثل بریتانیا که سرعت بالایی در واکسینه کردن جمعیتشان دارند، واکسینه کردن افراد بالای پنجاه سال را تا ماه مِی تمام نخواهند کرد. با این حساب چه بسا کشورهای دیگر تا سال ٢٠٢٣ هم موفق نشوند جمعیتشان را با واکسن ایمن کنند. دلیل دوم بقای کرونا، انواع جدید و جهش یافته ی این ویروس است که بعضاً نتایج واکسیناسیون را خنثی می‌کند.

 گونه‌های جدید مشابه گونه ای که اولین بار در انگلستان مشاهده شد، قدرت انتقال بیشتری دارند و جان افراد کم سن و سال را هم به اندازه ی افراد مسن خواهند گرفت. نمونه هایی که در برزیل و آفریقای جنوبی مشاهده شدند هم ایمنی کسب شده از ابتلای سری اول را از بین خواهند برد و افراد بیشتری را آلوده خواهند کرد. و دلیل سوم ماندگاری کرونا به گفته ی اکونومیست، افرادی هستند که از زدن واکسن خودداری میکنند. بر اساس تحقیقاتی که در بریتانیا انجام شده نزدیک به ده میلیون نفر از جمعیت این کشور به واسطه سن و بیماری‌های خاص از همه بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دارند و اگر فقط ده درصد این جمعیت واکسن زدن را نپذیرند، آمار مرگ ناشی از کرونا به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. حتی در بین کادر درمان، با وجود دیدن نتایج از نزدیک، کسانی هستند که زیر بار زدن واکسن نمیروند.

 با وجود گونه‌های جدید ویروس، حدود هشتاد درصد جمعیت کشورها باید ایمن بشوند تا بتوان همه گیری را کنترل کرد. نویسنده مقاله در انتها گفته بنا به همه ی این دلایل دولت‌ها باید به کرونا به چشم یک بیماری ماندگار نگاه کنند و نه یک وضعیت اضطراری که به زودی سپری خواهد شد. به عنوان مثال نمیتوان تا ابد مرزهای کشورها را بست. نیوزلند کشوری بود که از ابتدای همه گیری مرزهایش را بست و توانست آمار مرگ ناشی از کرونا را تا حد زیادی کنترل کند و تا امروز فقط ۲۵ کشته داشته، ولی مسئله اینجاست که نیوزلند، کره شمالی نیست. بستن مرزها نمی‌تواند راه حل دائمی برای کرونا باشد و در برابر میل مردم به بازگشت به وضعیت نرمال حتی در کشورهایی مثل چین که سختگیری‌ها خیلی شدید است هم نمیتوان مقاومت کرد و به زودی دولت‌ها باید به سمت سیاست‌هایی حرکت کنند که شرایط پایدار تر اقتصادی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

 

بلومبرگ: قطر قصد دارد طی بیست سال آینده به بزرگترین تولید کننده ال ان جی تبدیل شود

به واسطه‌ی افزایش تقاضای سوخت‌های تمیزتر و حرکت جهان به سمت پیدا کردن جایگزینی برای نفت، دولت قطر تصمیم گرفته با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری، ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع را در این کشور بیش از پنجاه درصد افزایش بدهد و به رقمی نزدیک ۱۲۶ میلیون تن در سال برساند. به گفته ی آقای سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر این سطح از تولید، سطحی است که کشورهای دیگر بعید است بتوانند باها آن رقابت کنند. ایشان همچنین گفت با برآوردهایی که صورت گرفته حتی اگر قیمت جهانی نفت به پایینتر از بشکه ای ۲۰ دلار برسه، باز هم پروژه ی افزایش تولید ال ان جی قطر به صرفه و به صلاح خواهد بود. قیمت جهانی نفت در سال گذشته به واسطه‌ی همه گیری ویروس کرونا افت داشت ولی اوایل ماه نوامبر بود که با خبر کشف واکسن کرونا رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و به حدود بشکه ای ۶۴ دلار رسید. کمبود عرضه از جانب دیگر تولید کنندگان ال ان جی هم عاملیست که باعث یکه تازی قطر در این بازار خواهد شد و شرکت ملی قطر پترولیوم بابت این افزایش ظرفیت تولید حجم مشخصی از محصول ال ان جی اش را برای صادرات به بلژیک، فرانسه و بریتانیا رزرو کرده. قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیاست و طبق آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، در سال ۲۰۲۰ سرانه تولید ناخالص داخلیش به ۵۳ هزار دلار رسید.