بارها هم کار به کمبود و صف‌های طولانی رسید. با مرور فهرست مواد خوراکی که شوک قیمتی داشتند به این نتیجه می‌رسیم که مواد پروتئینی و لبنیات در صدر گرانی بودند اما میوه‌ها هم تمام سعی‌شان را برای عقب نماندن از قائله تورم در سال ۹۹ به کار بردند.

 

افزایش قیمت ناگهانی مواد خوراکی در سال ۹۹

سال گذشته هم پیش آمده بود که ناگهان قیمت یک ماده خوراکی بالا برود مخصوصا مواد غذایی که در خارج از فصل خودشان عرضه می شدند مثلا همگی قائله گرانی عجیب گوجه در یکی از زمستان های دولت محمود احمدی نژاد را به خاطر داریم اما ماجرا در سال ۹۹ شکل دیگری به خودش گرفت.  تقریبا می توان گفت هفته ای نبود که یکی از اقلام سفره مردم با افزایش ناگهانی قیمت مواجه نباشد تا جایی که در ماه های آخر سال تورم مواد خوراکی از سایر کالاها به طرز محسوسی پیشی گرفت.

اگر خوراکی هایی را که در سال ۹۹ حاشیه های قیمتی زیادی داشتند مرور کنیم می بینیم که اوضاع برای مرغ و تخم مرغ از همه پیچیده تر بوده است. تا جایی که قیمت مرغ ابتدای سال ۹۹ تا انتهای آن نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد کرد. تورمی که دلیل آن تامین نشدن نهاده های دامی از صورت وزارت صمت و ترخیص نشدن محموله های نهاده از طرف گمرک اعلام میشد.

ماجرایی که در نهایت باعث میشد مرغداران غذای مورد نیاز طیور را گران تر تهیه کنند و بعد محصول را هم گرانتر به بازار عرضه کنند. تقریبا مشابه این اتفاق برای کره هم افتاد، با این تفاوت که قرار بود تمام مواد مورد نیاز تولید کننده های کره ظرف مدت یک سال از داخل کشور تامین شود و به همین دلیل ارزی به این بخش تعلق نگرفت، نیاز تولید کننده ها از داخل تامین شد اما همزمان، قیمت کره هم تا دو برابر افزایش پیدا کرد، موضوعی که برای شیر و ماست هم تکرار شد اما نه تا این اندازه. در سال ۹۹، مخصوصا نیمه دوم این سال قیمت میوه ها هم به شدت افزایش پیدا کرد تا جایی که رسیدن قیمت نارنگی بندری به کیلویی ۵۰ هزار تومان همه را در شوک فرو برد البته قبل از آن قیمت موز تا جایی بالا رفته بود که اغلب خانواده ها قید خرید آن را زدند.

موزی که در ابتدای سال زیر کیلویی ۲۰ هزارتومان بود تا کیلویی ۷۰ هزار تومان هم بالا رفت. همان موقع حرف و حدیث هایی در مورد دست داشتن مافیای موز در این گرانی و احتکار آن از سوی چند وارد کننده سرشناس شنیده شد، در کنار موز آناناس هم رشد قابل توجهی داشت و قیمت هر عدد آناناس به ۷۰ هزار تومان می رسید. در این میان بد نیست به افزایش عجیب قیمت خوراکی هایی که به نحوی با کرونا ارتباط پیدا می کردند هم اشاره کنیم مثل لیمو ترش و زنجبیل که اولی مرز کیلویی ۵۰ هزار تومان را رد کرد و دومی که به قیمت کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم رسید البته قیمت هر دو بعد از مدتی تعدیل شد.