امسال ما در ایران منتظر سه اتفاق سرنوشت‌ساز در سطح کلان هستیم از انتخابات گرفته تا برجام.

 

اف ای تی اف، انتخابات، برجام

وقتی به سالی که گذشت نگاه می کنیم می بینیم که جهان تا چه اندازه می تواند غیر قابل پیش بینی باشد و چه اتفاقاتی می افتد که احتمالا هرگز فکرش را نمی کردیم اما سال ۱۴۰۰ در حالی شروع شده که حداقل در سطح کلان کشور منتظر تعیین تکلیف سه اتفاق مهم هستیم که هر کدام می تواند به نحوی در وضعیت سال های‌آینده ما موثر باشد.

اولی تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دو لایحه باقی مانده از چهار لایحه مربوط به اف ای تی اف است. در حالی که انتظار می رفت پرونده پیوستن یا نپیوستن ایران به کارگروه مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تا پایان سال ۹۹ معلوم شود. محسن رضایی دبیر مجمع اعلام کرد که  مسئله نیاز به بررسی بیشتر دارد و اعلام نظر نهایی به اواخر فروردین ماه موکول شده است.

همزمان با نزدیک شدن به موعد اعلام تصمیم در مورد این دو لایحه، دولت هشدار می دهد که اگر ایران در فهرست سیاه نهایی قرار بگیرد همین چند بانک بین المللی باقی مانده هم ارتباط مالی شان را با ما قطع خواهند کرد. از این ماجرا گذشته، نزدیک شدن به خردادماه، نوبت به انتخابات ریاست جمهوری می رسد، انتخباتی که تا کنون نزدیک به ۱۷ چهره مطرح یا نامزدی شان را برای‌آن اعلام کرده اند یا در فهرست نامزدهای احتمالی قرار دارند. برخی پیش بینی می کنند که آنچه در مورد مجلس اتفاق افتاد برای ریاست جمهوری پیش خواهد آمد و اینبار نوبت اصولگرایان است که روی صندلی ریاست جمهوری بنشینند   اما عده ای دیگر می گویند که تا ماه آخر و معلوم شدن نامزدهای نهایی و اتفاقاتی که در پیش است نمی توان با قاطعیت نتیجه انتخابات را پیش بینی کرد. آنها حتی عملکرد چند ماه باقی مانده از دولت در بازارهای مختلف  و تعیین تکلیف برجام را هم یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر نتیجه انتخابات می دانند.

 صحبت از برجام شد، پس بد نیست اشاره کنیم که یکی از مهم ترین موضوعاتی که احتمالا بسیاری از ایرانی ها منتظر هستند ببینند چطور رقم می خورد، سرنوشت برجام است. پیمانی که حالا در یک پیچ عجیب گیر کرده است، از یک سو ایران می گوید تا وقتی آمریکا به برجام برنگردد، تعهداتش ذیل این قرارداد را اجرا نخواهد کرد و از سوی دیگر آمریکا تجدید نظر در خروجش از برجام را منوط به اجرای تعهدات ایران می کند، زمزمه های بلندی هم درباره تلاش امریکا و اروپا برای رسیدن به یک توافق تازه شنیده می شود. موضوعی که ایران تا کنون با تمام قوا در برابر آن مقاومت کرده است اما با توجه به مدت کوتاه باقی مانده از عمر دولت و مبهم بودن موضع دولت بعد در مورد برجام، انگیزه هر دو طرف برای رسیدن به نقطه ای امید بخش بالا به نظر می رسد.