اما از آن‌طرف شاهد رونق بی‌سابقه نشرالکترونیک و رواج کتاب‌های الکترونیکی و کتاب‌های صوتی بودیم.

اما این تغییرات و توجه بیشتر به کتاب‌های الکترونیکی را می‌توان دوره جدیدی از صنعت نشر در کشور دانست؟

 

مردم به کتاب‌های الکترونیک روی آوردند

کاهش مخاطبان کتاب در زمان کرونا موجب تعطیل شدن تعداد زیادی از کتابفروشی‌های سطح کشور شد. البته این تعطیلی تنها به سرانه کم کتابخوانی در ایران مربوط نمی‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران کتابفروشی در آمریکا نیز تعطیل شدند اما مردم به کتاب‌های الکترونیک روی آوردند. به طوری که کتاب‌های الکترونیک،  ۱۰% از کل فروش تجاری اولین ماه از قرنطینه را در این کشور به خود اختصاص داد. طبق آمارهای جهانی، در سال ۲۰۲۰، خرید کتاب‌های الکترونیک در کل جهان ۱۲.۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان گفته بود که در ماه های نخست سال ۹۹، ناشران و کتابفروشان کاهش فروش ۹۰ درصدی را تجربه کردند. در حالیکه مدیر یکی از پلتفرهای موفق نشر الکترونیک در کشور،‌خبر از ۵ برابر شدن استفاده از اپلیکیشنشان با اوج گرفتن کرونا داد و اضافه کرد که اقبال کتاب صوتی از کتاب الکترونیک بیشتر بوده که نشان از استفاده راحت آن در فضاهای عمومی است که کار را برای مخاطب راحتتر می‌کند.

البته گرایش به کتاب‌های صوتی در همه جای جهان با اقبال مواجه شده است. اما هزینه تبدیل کتاب الکترونیک به کتاب صوتی بسیار زیاد است. گوگل در اقدامی در ماه پایانی سال دوهزار و بیست اعلام کرد که سیستم AI  تنظیم می‌کند که کتاب‌ها به صورت اتوماتیک با صداهای پیش‌فرض خوانده شوند  که هم در زمان و هم در هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. جالب است که بدانید این شرکت بر حساسیت‌هایی این نرم‌افزار مانند لحن، ریتم و آکسان کلمات تاکید ویژه­ای دارد. این اتفاق می‌تواند بر ذهنیت افراد در استفاده بیشتر از این کتاب‌ها تاثیر زیادی بگذارد.

هر چند آمار دقیقی از سرانه مطالعه در دوران کرونا وجود ندارد اما افزایش استفاده از نشر الکترونیک خود به معنای تغییر رویکرد در این زمینه است که علاوه بر در دسترس بودن می‌تواند در راستای دغدغه‌های محیط زیستی نیز  مفید باشد.