او گفته اینترنت ماهواره‌ای خواهد آمد و مردم ما هم از آن استفاده خواهند کرد؛ حکمرانی همه دنیا دچار چالش خواهد شد، هدف هم فقط ایران نیست، هدف تغییر تکنولوژی و سبک زندگی در دنیاست. 

اما دقیقا اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

آیا به زودی دنیا را خواهد گرفت؟

آیا اینترنت ماهواره‌ای، محدودیت اینترنت در برخی کشورها را می‌شکند؟

 

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ی جدیدی نیست و همین حالا نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای درحال‌حاضر دو شرکت هستند. هر دو این شرکت‌ها برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه دادند و هیوزنت ۱٫۳ میلیون نفر مشترک در آمریکا دارد.

اما این بار داستان فرق می‌کند، این‌بار نام ایلان ماسک و پروژه استارلینک در میان است. و همه دنیا بی‌صبرانه منتظر عرضه‌ی اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس هستند.

 

تفاوت سیستم  ماهواره‌ای استارلینک با دیگر ماهواره‌ای اینترنتی چست؟

استارلینک قرار است جهانی باشد و ازلحاظ تئوری قابلیت سرویس‌دهی آن مختص منطقه‌ی جغرافیایی خاصی نخواهد بود.

استارلینک باتوجه ‌به تعداد بیشتر ماهواره، پهنای باند بسیار بیشتری خواهد داشت و درنتیجه به کاربران بسیار بیشتری سرویس خواهد داد.

ازهمه مهم‌تر، استارلینک سرعت بسیار بیشتر و تأخیر بسیار کم‌تری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد زیرا ماهواره‌های استارلینک ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از ماهواره‌های مخابراتی متداول به‌زمین نزدیک‌تر هستند.

اسپیس ایکس به فاصله بسیار کمی در اواخر سال ۲۰۱۹ اولین محموله ۶۰ تایی از ماهواره‌های عملیاتی نسخه‌ی ۱ استارلینک را به فضا فرستاد و تا ۲۴ مارس ۲۰۲۱، ۱۳۸۵ ماهواره استارلینک را در مدار زمین قرار داده است.

هر ماهواره‌ی استارلینک ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارد و حداکثر پهنای باند ۲۰ گیگابیت‌برثانیه فراهم می‌کند.

کاربران برای دسترسی به نسخه بتای عمومی استارلینک باید ماهانه ۹۹ دلار پرداخت کنند. به‌علاوه تمامی کسانی که به‌ دنبال استفاده از استارلینک هستند، باید صرفا یک ‌بار هزینه‌ی ۴۹۹ دلاری پایانه‌ای که برای دسترسی به اینترنت روی زمین نصب می‌شود بپردازند.

 

اما اینترنت ماهواره‌ای کی به ایران می‌رسد؟

اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و حتی تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود اما باید صبر کرد تا دید شرایط ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران چگونه خواهد بود

. از آنجا که اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست بنابراین ارائه این سرویس مانند سایر سرویس‌های دیگر شرکت‌ها دستخوش برخی جهت گیری‌های سیاسی خواهد بود.

خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارائه شد و به افراد این امکان را داد تا از شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۱۳۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شود.

البته هزینه اینترنت ماهواره‌ای نسبت به سایر راه‌های دریافت اینترنت نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا گران است اما با افزایش تعداد ماهواره‌ها استارلینک، حضور رقبایی چون  وان وب و آمازون هزینه اینترنت ماهواره‌ای کاهش می‌یابد. این را هم در نظر بگیرید که احتمالا یک اکانت می تواند اینترنت چندین کاربر را با سرعت بالا تامین کند