در این مقایسه آماری به کشورهای پیشتاز در واکسیناسیون هم اشاره شده است که در این برنامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

 

وضعیت ایران در موضوع واکسیناسیون چگونه است؟

وبسایت our world in data، یک نشریه آنلاین در حوزه آمارهای جهانی با تمرکز بر موضوعات مختلفی مثل فقر، بیماری‌ها و تغییرات آب و هواییست که تیم تحقیقاتی آن در دانشگاه آکسفورد مستقر است.

این وبسایت از جمله منابع معتبریست که در خصوص توزیع و دریافت واکسن کرونا در جهان هم آمار روزانه منتشر می‌کند. مطابق آخرین به روزرسانی این وبسایت، ایران با ١٢۴ هزار دوز واکسن دریافت شده در رتبه ٩٢اُم در بین ١۶۵ کشور قرار دارد.

این در حالیست که کشورهایی مثل اوگاندا، آنگولا، زیمباوه و غنا در میزان دوز دریافت شده، وضعیتی بهتر از ایران دارند.

لازم به تاکید است که این آمار فقط در مورد میزان دوز دریافت شده است و تعداد نفرات واکسینه شده نسبت به جمعیتِ کشور، در مورد ایران بیان نشده. تولید واکسن در داخل کشور می‌تواند مزیتی به حساب بیاید که وضعیت ایران را کمی بهتر کند.

واکسن‌های کرونا عمدتا در دو دوز تزریق میشوند که یعنی میزان جمعیت واکسینه شده تقریبا نصف میزان دوز دریافت شده است. با این حساب و با توجه به آمارهای موجود، چیزی حدود ٠/٣ درصد از جمعیت کشورمان تا الان واکسینه شدند. آمریکا با ١۶٩ میلیون دوز، چین با ١۴۶ میلیون دوز، هند با ٨٧/١ میلیون دوز، بریتانیا با ٣٧/١ میلیون دوز و برزیل با ٢٢/٩ میلیون دوز پنج کشور اول دنیا در همین شاخص یعنی میزان دوز دریافت شده هستند. در مورد میزان واکسیناسیون نسبت به جمعیت، رژیم صهیونسیتی ۶۱.۰۳ درصد از جمعیتش را واکسینه کرده و رتبه اول را دارد، بعدی بریتانیا است که ۴۶.۵۸ درصد از جمعیتش واکسینه شدند و در رتبه ی دوم قرار دارد، رتبه سوم متعلق به شیلی است که ۳۶.۷۴ درصد از جمعیتش واکسینه شده و رتبه ی چهارم متعلق به ایالات متحده است که ۳۲.۱۵ درصد از جمعیتش واکسینه شده. خیرا شبکه سی ان ان در تحلیلی نشان داده سرعت واکسیناسیون در آمریکا پنج برابر متوسط سرعت جهانیست.

آمارها هر روز در وبسایت our world in data به روز رسانی میشوند و در وبسایت تاکید شده که آمارِ مربوط به واکسیناسیون نسبت به جمعیت، شاملِ دریافت حداقل یک دوز از واکسن میشود و واکسیناسیون کامل که شامل دریافت دو دوز واکسن هست رو شامل نمیشود.