همه بدنبال فرصت هستند،‌ اما ایران در این میان چه نقشی خواهد داشت؟

سرمایه گذاری خارجی در عراق

چند وقتی است از عراق به جای صدای آژیر جنگ،‌ خبرهای اقتصادی به گوش می رسد،‌ اخباری از جنس سرمایه گذاری خارجی در کشوری جنگ زده.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دیدار های دوجانبه ای را با همسایگان هم‌زبان خود شروع کرده است، سفرهای پی در پی او به کشورهای های شیخ¬نشین حاشیه خلیج فارس در چند هفته اخیر خبر از تغییر اساسی در رویکرد سیاسی اقتصادی این کشور میدهد.

عراق تا بدینجا به امارات و قطر بیش از بقیه کشورها چراغ سبز نشان داده، سفرهای پی در پی مقامات این کشورها، علاوه بر ایجاد پل سیاسی،‌ جاده های اقتصادی را نیز به این کشورها هموار خواهد کرد. در دیدار های بین طرفین عراقی قطری بر لزوم افزایش همکاری مشترک و توسعه آن در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی، امنیتی و سیاسی تاکید شد. امارات نیز علاوه بر اقبال به این مذاکرات، خبر از عقد قرارداد سرمایه گذاری به میزان ۳ میلیارد دلار در عراق  داد،‌ قراردادی به منظور تقویت روابط اقتصادی و ایجاد فرصت های جدید بین دو کشور.

عربستان نیز به کاروان سرمایه گذاران اقتصادی در عراق پیوست. پادشاه و ولیعهد عربستان در دیدار مجازی با الکاظمی خواستار تقویت روابط بین دو کشور هم زبان شدند، همچنین دعوتی که از نخست وزیر عراق نیز در این گفت و گو شد،‌ کمتر از یک هفته بعد پاسخ داده شد. الکاظمی با حضور در ریاض بر شیوه‌های مقابله با بحران‌های جاری در منطقه، هماهنگی اقتصادی، حمایت از طرح‌های توسعه و سرمایه‌گذاری پیشنهادی از سوی هیأت سرمایه‌گذاری ملی عراق به شرکت‌های سعودی و بالعکس تاکید کرد.

عراق همچنین مذاکراتی با فرانسه و چین را شروع کرد. مناسبات جدید در سیاست عراق خبر از بهاری در حوزه اقتصادی و سیاسی عراق میدهد.

اما ایران در این میان چه نقشی خواهد داشت؟ اگر از رقبا جا بمانیم فرصت بزرگی از دست خواهد رفت، عراق، کشوری که سال گذشته ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از ایران واردات داشته، برای سال های آتی و در بهار سرمایه گذاری های خارجی چقدر میتواند برای ما عایدی داشته باشد؟ با این روند، بازار عراق برای ایران کوچکتر خواهد شد؟