گوشت قرمز، غذای اعیانی

شاید روزگاری خاویار غذای اعیانی بود، اما این روزها آن هم در شرایط کرونایی گوشت قرمز که جز خوراکی های ضروری برای بدن محسوب میشود تبدیل به غذایی شده که حتی ثروتمندان را هم برای مصرف آن انگشت به دهان کرده .

بنابر آمارهای وزارت بهداشت مصرف حداقل هرفرد در طول روز برای سه دهک بالا ۴۵ گرم است. ماهی ۱ کیلو ۳۵۰ گرم و سالی ۱۶ کیلو ۲۰۰ گرم.

 

 آیا ایرانیان این میزان گوشت قرمز مصرف میکنند؟

به گفته حمید رضا جلالی  رییس گروه آمارهای دام و طیور  دفتر کشاورزی مرکز آمار ایران در سال ۹۰ میزان مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور ۸ کیلو و ۷۰۰ گرم بود. این میزان از مصرف در سال ۹۶ به حدود ۶ کیلوگرم رسیده، یعنی افتی ۴۵ درصدی.

با اینکه در آمارهای اعلامی از سوی مقامات مختلف اعداد تفاوت هایی دارند اما همه بر سر یک مسئله اجماع دارند،‌آن هم کاهش در مصرف گوشت قرمز و پایین بودن مصرف سرانه گوشت در ایران نسبت به جهان. بر اساس گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) سرانه مصرف غنا ۹، گینه ۶.۵، نیجریه ۸.۵، تانزانیا ۱۰، ‎یمن ۱۴.۵ و ‎کره شمالی ۱۰.۸ کیلوگرم است. به طور متوسط مردم جهان در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۳ کیلوگرم گوشت در جهان مصرف کرده اند. برای امریکا و استرالیا این مقدار بیش از ۱۰۰ کیلوگرم در سالو  درهند تا ۵ کیلوگرم بوده است. رابطه مستقیمی بین ثروت عمومی با میزان مصرف گوشت هست، هرچقدر که افراد ثروتمندتر باشند میزان مصرف هم بیشتر میشود، به طور مثال در ایران دهک دهم ۶۷۵ گرم گوشت در ماه مصرف میکند و دهک اول به طور میانگین ۲۵ گرم،‌ شکافی ۲۷ برابری در مصرف گوشت قرمز در کشور.

مصرف مواد ضروری برای بدن نیاز اولیه و حق هر انسانی است،‌ غفلت از آن میتواند نتایج اصفباری برای افراد و جامعه داشته باشد، از این رو نیاز آن میرود که مسئولان با ین مسئله اهمیت بسیاری دهند.