انشگت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی

بامداد یکشنبه ۲۲ فروردین بود که حادثه‌ای در "بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی شهید احمدی روشن نطنز" رخ داد.

در خبر اولیه، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علت این حادثه در دست بررسی است.

پس از آن علی‌ اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حادثه رخ داده در تاسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند و گفت که اقدام علیه مرکز غنی‎سازی نطنز نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‎های هسته‎ای و مذاکرات است

حالا انشگت اتهام به سمت رژیم صهیونیستی برده شده، با اینکه مقام‌های رسمی اسرائیل سکوت کرده‌اند

 اما یوئل گوزانسکی محقق ارشد در موسسه مطالعات امنیت ملی تل‌آویو گفته: دشوار بتوان باور کرد که این یک حادثه بوده است. اگر این حادثه نبوده باشد، که ظاهرا چنین است، می‌توان گفت که کسی سعی می‌کند تا این پیام را برساند که ما می‌توانیم پیشرفت ایران را کند کنیم و خط قرمزهایی داریم. به رغم تایید رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر دست داشتن عوامل خارجی در این اتفاق، سرپرست گروه فنی بررسی حادثه در مصاحبه ای گفته که اخبار برخی رسانه‌های خارجی در خصوص علت حادثه امروز صرفا فضاسازی رسانه‌ای است و پایه و اساس واقعی ندارد. فارغ از علت اصلی حادثه، رسانه‌ای شدن این حادثه از اهمیت این ماجرا حکایت دارد.

 

ذینفع اصلی این حادثۀ کیست؟

به نظر حادثۀ اخیر عمدتاً به قصد تأثیرگذاری بر مذاکراتِ غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین صورت گرفته و ذینفع اصلی این سناریو، موساد است. اسرائیل همواره به صورت آشکار با مذاکراتی که در جریان است مخالفت کرده و بیم دارد که سیاست دولت جو بایدن به احیای برجام منجر شود. به نظر رژیم صهیونیستی به دنبال اینست با جلوگیری از مذاکرات و تشدید فشارها علیه ایران و وادارسازی آن به پذیرشِ صورت متفاوتی از برجام مسیر مذاکرات وین را منحرف کند.

به همین منظور، رئیس موساد برنامۀ سفری به واشنگتن را برنامه‌ریزی کرده است تا رهبران کاخ سفید را نسبت به پذیرش نگاه اسرائیل متقاعد کند.

در هر صورت بازی بسیار پرریسکی بین ایران و اسرائیل آغاز شده است که نوع موضع‌گیری و رفتار آمریکا جهت نهایی آن را تعیین خواهد کرد.  هر چند برخی تحلیلگران بر این باورند که آمریکا نیز در حادثه نطنز ذی نفع بوده،‌ چرا که دست بالاتری در مذاکرات به دست می آورد، فارغ از اینکه عاملیت حادثه به عهده آمریکا یا اسرائیل باشد، در نفع مشترک این ۲ کشور در حادثه اخیر تردیدی نیست