رمزارز  غیرمعاوضه و منحصر به فرد بازار دیجیتال

‌NFT  مخفف Non-fungible Token یکی از جدیدترین نوآوری‌های رمزارز غیر قابل معاوضه است. دارایی‌های دیجیتال دو نوع هستند: ‌دارایی‌های تعویض‌پذیر،‌که علاوه بر این که می‌توانند به هم تبدیل شوند ،ارزش تمام‌ آن‌ها نیز یکسان است؛ مانند بیت‌کوین،‌ اتریوم،‌ بایننس کوین،‌ ریپل، ‌آدا و بسیاری از رمز ارزهای بازار دیجیتال که ارزش یک واحدشان با یک واحد دیگرشان تفاوتی ندارد. نوع دوم دارایی‌های دیجیتال،‌ دارایی تعویض ناپذیر و یا غیرقابل معاوضه است. برای مثال قیمت دو واحد مسکونی و یا دو اثر هنری کاملا یکسان نیست و به ویژگی‌های هر کدام مرتبط است. NFT همان رمزارز  غیرمعاوضه و منحصر به فرد بازار دیجیتال است.

علاوه بر استفاده این رمزارز در ثبت اسناد، صنعت بازی حوزه پر کاربرد این رمزارز است. برای مثال در یک بازی که زمینی به رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و امکان گسترش آن و ایجاد زیرساخت‌های متعدد در تبدیل کردن به شهر را دارد، می‌تواند به فروش برسد که در واقعیت این اتفاق افتاد و با قیمت  ۵۰۴ اتر فروخته شد. اما  NFTدارای اصالت است و حق مالکیت در آن حفظ می‌شود  و از همه مهم‌تر این که به دلیل ویژگی‌های آن، امکان ارائه در بازارهای ثانویه مانند حراجی‌ها را دارد.

جالب است بدانید که این رمز ارز در سال ۲۰۱۷ پدید آمد و طبق داده‌های سایت نَون‌فانجبل ،‌ اقتصاد NFT تاکنون شاهد فروش بیش از ۱۰۹ میلیون دلار توکن بوده که یک میلیون آن در اسفند ۹۹ حاصل شده است. این توکن برای دیجیتالی کردن تقریبا همه چیز استفاده می‌شود. تقریبا از اسفند ماه با معامله اثری کاملا دیجیتال با عنوان «هر روز، ۵هزار روز نخست» از بی‌پل هنرمندی آمریکایی با قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار در حراج کریستیز، این نوع از رمزارز برای مخاطبان جهانی جذاب شد و پس از آن با معاملات متعددی بر سر زبان‌ها افتاد که جالبرتینشان شاید خرید اولین توئیت تاریخ توسط یک ایرانی با قیمت ۲میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و همچنین فروش اولین خانه دیجیتالی جهان در مریخ با قیمتی بیش از ۵۰۰ هزار دلار باشد.

این نوع از معاملات خیلی زود توانست جای خود را در حوزه‌های مختلف پیدا کند برای مثال گالری‌های متعددی در جهان برای معامله‌ی آثار دیجیتال از این رمز ارز استفاده می‌کنند که البته نوآوری خانه حراج کریستیز در اعتبار بخشی به آن در دنیای هنر بدون شک تاثیر زیادی داشته است.