فرمول اثبات رفع تحریم‌ها

این روزها راستی آزمایی رفع تحریم ها به کلید واژه مسئولان بدل شده تحریم هایی که بخش عمده آن حوزه بالادستی و پایین دستی نفت را هدف قرار داده بود.

به عنوان مثال در حوزه سرمایه گذاری و فایننس خارجی، هر شخص یا شرکتی که سرمایه گذاری بیش از ۲۰ میلیون دلار انجام بدهد، مشمول تحریم ها میشود. نافرجام ماندن قرارداد ۵ میلیارد دلاری توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال و طرف چینی ها یکی از نتایج این محدودیت بود.

همچنین در زمینه تولید بنزین و فراورده ها نفتی نیز بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، اگر معامله ای با ارزشی بیش از یک میلیون در صورت میگرفت آن فرد یا شرکت هم تحریم میشدند.

در خصوص تجهیزاتی همچون مته، پمپ، وکیوم ها و غیره که اساسا تجهیزات مرتبط با تولید محسوب میشوند نیز معاملاتی با ارزش بیش از ۵ میلیون دلار مشمول تحریم میشد.

با این حال به نظر میرسد دوره تاریک ترامپ به پایان رسیده، اما این سوال وجود دارد که راستی آزمایی در رفع تحریم ها چگونه میسر است؟

خلاصه لیست در ۴ مورد

اولین مورد به حوزه صادرات از منظر مشتریان و بازارهای صادراتی مربوط میشود، به این تعبیر که مشتریان قبلی یا جدید ایران بتوانند بدون نگرانی به معامله نفت، میعانات گازی و یا فراوردههای نفتی با ایران بپردازند.

شروع این فرایند طبیعتا  با خرید تک محموله در مدتی کوتاه صورت میگیرد.

مورد دوم حوزه پولی و بانکی و خدمات مرتبط با صادرات نفت است به این تعبیر که در ارتباط با نظام انتقال ارز از مبادی بینالمللی به بانک مرکزی ایران و مؤسسات مالی اختلالی ایجاد نشود. موضوعی که در کوتاه مدت قابل تشخیص است

مورد سوم به تأمین کالا، تجهیزات و دانش فنی مورد نیاز صنعت نفت مربوط میشود. با توجه به اینکه بررسی ۲۰ ساله صنعت نفت از  ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۰ نشان میدهد میزان خرید خارجی ما در این حوزه ۴ برابر داخلیست، راستی آزمایی در این زمینه طبیعتا نباید سبک شمرد.

و اما مورد چهارم به تولید، توسعه و سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران و تأمین منابع مالی مربوط میشود. در این راستا نباید توقع داشت که سرعت سرمایه گذاری خارجی بعد از تحریمها زیاد باشد و علی القاعده کشورها بعد از اطمینان از عملیاتی شدن رفع کامل تحریمها ورود خواهند کرد. در این خصوص بعید است در کوتاه مدت بتوان به جمع بندی خاصی رسید

با این حال امروز آقای رئیس جمهور عنوان کردند که مسئول راستی آزمایی دولت است و بانک مرکزی، وزارت نفت و وزارت راه را مسئول راستی آزمایی رفع تحریم معرفی کردند

ما هم مثل به رفع تحریم امیدواریم