نقاشی جنجالی داوینچی تقلبی از  آب در آمد!

«سالوادور موندی» آخرین اثری از لئوناردو داوینچی نقاش رنسانسی ایتالیا است که بیشترین قیمت چکش خورده در حراج‌ها را به خود اختصاص داده. این اثر که در سال ۲۰۱۷ در حراج کریستیز نیویورک با قیمت ۴۵۰ میلیون دلار خریداری شد به تازگی موضوع مستند منتشر شده در تلویزیون فرانسه بود. طبق این مستند خالق «منجی عالم» داوینچی نیست و دولت فرانسه این موضوع را به خوبی می‌داند، در نتیجه با نمایش این اثر در موزه لوور مخالفت می‌کند.

 از این اثر نمونه‌های دیگری نیز یافت و خرید و فروش شده است که امضای آتلیه داوینچی را دارد، یعنی شاگردان او این تابلو را کشیده‌اند. اما این نسخه‌ی چکش خورده در حراج،‌ که «مهم‌ترین کشف قرن بیست‌ویکم» نام گرفت، ۱۵ سال پیش توسط یک دلال نیویورکی با قیمت ۱،۱۷۵ دلار خریداری شد و سپس «نشنال گالری لندن» اصالت آن را تایید کرد. این مستند نشان می‌دهد که در این تایید اصالت از روش‌های علمی استفاده نشده و تنها به نظر یک داوینچی‌شناس بسنده کردند. علاوه بر آن، نشنال گالری در راستای اصالت سنجی انجام شده، این اثر را در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشت؛ پس از آن در سال ۲۰۱۳ یک میلیارد روسی این اثر را با قیمت ۱۲۷ میلیون دلار خرید،؛ ‌با فاصله چندروز نیویورک تایمز قیمت اثر فروخته شده را ۸۰ میلیون دلار اعلام کرد که گمانه‌زنی‌ها درمورد عدم اصالت آن را بیش‌تر می‌کرد.. این دلال در می ۲۰۱۷ «منجی عالم» را در حراج کریستیز ارائه داد  و با قیمت باور نکردنی ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد. خریدار این اثر هیچ‌گاه اعلام نشد اما طبق گزارشات وال‌استریت ژورنال،‌  این اثر توسط «محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان خریداری شده است.

علاوه بر شفاف‌سازی‌هایی در مورد پیشینه اثر، این مستند به انتقال آن به موزه لوور برای بررسی اصالت خبر می‌دهد و پاسخ این موزه پس از ۳ ماه را این‌گونه بیان می‌کند « داوینچی تنها دستی در نقاشی منجی عالم برده است».‌ بر اساس این مستند، مقامات سعودی اصرار بر نمایش این اثر در کنار «مونالیزا» در نمایش‌گاه اثار داوینچی و پافشاری بر اصالت آن داشتند که پس از رایزنی‌های بسیار «امانوئل مکرون» این درخواست را رد کرد و این اثر در این نمایشگاه ارائه نشد. اما با این حال هیچ گزارشی از تایید یا تکذیب این مستند و یا مطالعات انجام شده بر آن منتشر نشده است که این خود بر حواشی موجود دامن می‌زند.