ایرانی‌ها چه شبکه‌های مجازی را دوست دارند؟

اواخر سال گذشته بود که نظرسنجی جالبی در خصوص شبکه های اجتماعی در ایران توسط ایسپا انجام شد.

نظرسنجی که نشان میدهد واتساپ، اینستاگرام و تلگرام به ترتیب بیشتر از تمام شبکه های اجتماعی مجازی مورد استفاده ایرانی ها قرار دارند.

شاید جالب باشد بدانید از هر ۱۰۰ ایرانی بالای ۱۸ سال، ۶۴ نفر در گوشی خود از اپلیکیشن واتساپ استفاده میکنند این عدد برای اپلیکیشن تلگرام ۳۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ ایرانی است.

جالب اینجاست که بر اساس آمار، در حالی بیشترین استفاده کنندگان تلگرام در ایران آقایان هستند که در واتساپ شرایط برعکس است و خانوم ها اکثریت کاربران را تشکیل میدهند ضمن اینکه در هر دوی این اپلیکیشن ها، افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله بیشترین کاربران آن هستند اما فارغ از این دو پیام رسان، وضعیت اینستاگرام هم جالب توجه است.

بر اساس نتایج نظرسنجی ایسپا، بیشترین استفاده کنندگان از اینستاگرام آقایان هستند و باز هم با اختلاف افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله کاربران اصلی را تشکیل میدهند اما شاید بد نباشد که دو اپلیکیشن پر استفاده تر در ایران را با نرم های جهانی مقایسه کنیم.

در دنیا حدود ۶۵ درصد از استفاده کنندگان اینستاگرام بین ۱۸ تا ۳۶ سال سن دارند و فارغ از اینکه در روزهای نخست هفته مراجعه به اینستا کمتر است، اما در مجموع بازه زمانی ظهر و بعد از ظره بیشترین اینگیجمت در اینستاگرام صورت میپذیرد اما در خصوص نرم افزار واتساپ حداقل سنی کاربران بالاتر است و بیشترین کاربران در محدوده سنی ۲۶ تا ۳۵ سال قرار دارند ضمن اینکه فقط ۵۰ درصد کاربران روزانه پیام های واتساپ خود را چک میکنند و این آمار وقتی در مقیاس هفتگی و بعد ماهانه بررسی میشود، درصد مراجعه به واتساپ طبیعتا افزایش می یابد.

فارغ از اینکه این اعداد و ارقام تا چه حد واقعیت را بهتر نمایش میدهند و چه تفاوت هایی بین رفتار ایرانی ها و سایر جهان وجود دارد، توجه به نوع رفتار افراد برای کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند، توجه به این آمار مهم است.

شاید اصلی ترین مشتری این آمار استخراجی، دیجیتال مارکتینگ ها و بازاریابان باشند.