چه چیزی شبه قاره را به بحران آخر الزمانی کشاند

جهش ویروس؟ آیا این عاملی است که از کشته های کرونایی هند پشته ساخته است؟ مرور اتفاقات چند ماه گذشته جواب متفاوتی برای این سوال دارند. هند با جمعیت بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری  و نزدیکی نسبی به کانون بحران کرونا یکی از کشورهایی بود که به سختی و با تدابیر شدید بهداشتی توانست از همه گیری اولیه بیرون بیاید و به نقطه ثبات برسد و حتی روند واکسیناسیون را هم با سرعت پیش ببرد تا جایی که به الگوی بسیاری از کشورها تبدیل شد اما ناگهان چه اتفاقی افتاد که نمودار کاهشی تعداد مبتلاها و مرگ و میر در هند ناگهان از اواسط فوریه ۲۰۲۱ دیوانه شد و سر به فلک گذاشت؟ برای جواب دادن به این سوال باید به مدتی قبل برگردیم و ببینیم وقتی به نظر می رسید کرونا در این کشور تا اندازه ای آرام گرفته

 مسئولان و مردم هند چه کار کردند؟

اواخر ژانویه نخست وزیر هند گفت ترس از سونامی کرونا در هند بی اساس است و هند نه تنها کرونا را مغلوب کرده بلکه زیرساخت‌های لازم را هم برای عبور کامل از بحران ساخته است. اواسط فوریه وزیر بهداشت در مراسمی حاضر شد که در آن یک شرکت هندی ادعای ساخت «درمان» قطعی کرونا را‌ داشت. در همان روزها بیماری روند صعودی اش را شروع کرده بود اما رسانه های رسمی هند اعلام کردند که داروی هندی درکان کرونا تایید دبلیو اچ او را هم گرفته است تا جایی که سازمان بهداشت جهانی بیانیه داد و اعلام کرد که ما تاثیر هیچ داروی سنتی را برای درمان کرونا بررسی و تایید نکرده ایم. این بیانیه باعث شد که سازمان نظام پزشکی هند وزیر بهداشت این کشور را برای بسط چنین دروغی به چالش بکشد اما باز هم کسی زنگ خطر به صدا درآمده را نشنید. در ۲۱ فوریه حزب حاکم بیانیه داد که تحت مدیریت پبی نظیر نخست وزیر، بر کرونا فائق شده ایم! هفته‌ی اول مارچ وزیر بهداشت گفت کرونا که جهان را یه زانو درآورده در هند در پایان بازی است. سازمان نظام پزشکی هند دوباره انتقاد کرد که تکرار این حرف ها در مردم حس امنیت کاذب ایجاد کرده و آنها را نسبت به رعایت پروتکل ها بی توجه می کند.

به این اعتراض هم توجهی نشد و گردهمایی‌های انتخاباتی چنان پر شور شروع شدند که انگار رکونا وجود ندارد تا اینکه اواسط ماه مارچ ۶ استاد اعلام کردند که با افزایش قابل توجه تعداد مبتلاهای تازه رو به رو شده اند  این بار هم وزیر بهداشت هند موضوع را به گردن بی‌ملاحظگی مردم انداخت و همزمان عکس‌های تجمع‌های انتخاتی اش را منتشر کرد و از حضور پرشور مردم گفت! اواخر مارچ اعداد بالا رفته بود ولی هنوز همه‌جا صحبت از الگوی هند برای مدیریت جهانی کرونا می‌شد.  در حالی که کشورهای دیگر مشغول واکسیناسیون بودند، هند صادرات واکسن‌اش روا جشن می‌گرفت. اواخر مارچ هم جشن هولی بدون هیچ محدودیتی برگزار شد. حالا هم مشخص شده که در فوریه و مارچ کمیته‌ ملی کرونای هند حتی یک جلسه هم‌ نداشته اند و زمانی که باید برای زیرساخت‌های درمانی صرف می‌شد، صرف تبلیغات شد و جشن زودهنگام و شکرگزاری بابت عبور از بحران شد.