چه چشم‌اندازی در برابر بازار کار وجود دارد؟

همه چیز از ۱۳۵ سال پیش آغاز شد

روزی که آغاز سلسله‌ای از اعتصاب‌ها و اعتراضات خیابانی در گوشه‌گوشه آمریکا آغاز بود و با وجود اینکه رنگ خون به خود گرفت و هنوز هم بر سر حوادث آن مقطع اختلاف نظر وجود دارد، سمبلی شد برای مبارزات کارگری در سراسر جهان. روز جهانی کارگر.

روزی که دو سه سالی است رنگ و بوی دیگری گرفته.

مشکلات کارگران در دوران کرونا به مراتب جدی تر شده و در کشورهای مختلف، بسته به توان اقتصاد و سیاست های حمایتی، شدت و ضعف مسئله متفاوت بوده.

با تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها بر اثر کرونا بسیاری از شاغلان کار خود را از دست داده اند ضمن اینکه با وجود واکسیناسیون، کماکان این سوال وجود دارد که چه چشم‌اندازی در برابر بازار کار، در ایران و جهان وجود دارد؟

تحقیقات نشان میدهد در کانادا، آمریکا، اروپا، آمریکای لاتین و تمام کشورهای آسیایی به جز چین، میلیون ها نفر بیکار شده اند و آمار در ایران هم گفته میشود حدود ۲ تا ۳ میلیون شغل بر اثر کرونا از بین رفته است.

گرچه متقاضیان بیمه بیکاری کرونایی در ایران که در سامانه وزارت کار ثبت نام کرده اند کمتر از این است اما تحقیق دیگری که توسط مرکز پژوهش های مجلس انجام شده شاید توضیح خوبی باشد برای موضوع بر اساس تحقیق سال ۹۷ این نهاد، درحالیکه حدود ۷۳ درصد از خانوارهای دهک اول و ۸۳ درصد از خانوارهای دهک دوم دارای حداقل یک نفر شاغل هستند، اما تنها در حدود ۱۳‌درصد از خانواده‌های دهک اول و ۲۴درصد از خانوارهای دهک دوم، بیمه بازنشستگی پرداخت میکنند و تحت‌پوشش بیمه هستند.

در واقع یعنی حدود ۶۰درصد شاغلان دو دهک با پایین‌ترین درآمد، وقتی شغل‌شان را از دست‌ می‌دهند اساسا مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

واقعا وضعیت نگران کننده است و امیدها به شدت یافتن روند واکسیناسیون . چه در ایران، چه در جهان.