پرداختن به بانوان در این برهه یکی از استراتژی جذب حداکثری بانوان و طرفداران حقوق زنان است.

و مصداق آن همین لایحه صیانت از بانوان که نزدیک به ۱۰ سال است که صحبت‌هایی در مورد ارائه آن در دولت می‌شنویم؛ اما با این سال‌ها همچنان تصویب نشده.

 لایحه صیانت از حقوق زنان چیست و چه مواردی را شامل می‌شود؟

این لایحه که در مورد تامین امنیت و کرامت زنان است ۱۰سالی از زمان مطرح شدن آن می‌گذرد. در سال ۹۰ پس از سخنان رهبری در مورد خلا‌های قانونی و عادتی و سنتی عجیب و فراوان در مورد زنان، لایحه «صیانت،‌ کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» توسط معاونت حقوقی و معاونت امور زنان پیگیری و تدوین شد. این لایحه در دولت بعدی زیر نظر معاون وقت، بازنگری شد اما  چون ماده‌های این لایحه همراه با مجازات اعلام شده بود برای تایید به قوه قضاییه فرستاده شد.

طبق گزارشات موجود  پیشنهاد اولیه دولت شامل ۹۲ ماده بود اما در جلسات قوه قضاییه و دولت  به ۵۰ ماده تقلیل یافت. اما با تغییر رئیس قوه قضاییه این ماده‌ها به ۷۷ رسید. با آمدن سید ابراهیم رئیسی این لایحه در آذر ۹۸ به دولت فرستاده شد و دولت نیز در ۱۵ دی ۹۹ آن را تصویب  و به مجلس ارسال کرد. اما این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده شاید بهمان‌طور که یکی از نمایندگان در مصاحبه خود در فروردین اشاره کرد این لایحه در اولویت مجلس نیست. این لایحه سعی در نگاه جامع‌ای به مقوله صیانت از زن دارد و برای آزار و اذیت‌ زنان در جامعه و خانواده مجازات کیفری را درنظر گرفته همچنین در آن وظایفی  برای نهادهای دولتی تعریف شده برای مثال  صدا و سیما و آموزش و پرورش مکلف به آموزش سراسری شدند ، وزارت بهداشت مکلف به گسترش و تقویت مراکز تخصصی بهداشتی، مشاوره‌ای و روانپزشکی و همچنین درمان فوری زنان خشونت دیده و پرداخت هزینه‌های این درمان‌ از صندوق حمایت از زنان شد و نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها  مکلف به برقراری امنیت برای زنان آسیب‌پذیر در جامعه و زندان‌ها شدند.

با توجه به شواهد و گزارشات، مشکلات اساسی مانند طلاق، اذیت و آزار توسط اعضای خانواده و طایفه‌ای و خشونت‌های کلامی و روحی را می‌توان از خلا‌های این لایحه دانست اما بدون شک تصویب آن در مجلس شورای اسلامی می‌تواند وضعیت را برای زنان در جامعه بهتر کند. هر چند این موضوع به قدری اهمیت دارد که صحبت‌ها در مورد آن به مناظرات انتخاباتی ختم نشود و مسئولان در مورد مطالبات زنان که بیش از نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند بیش از  این پاسخگو باشند.