دو هزار و ششصد میلیارد تومان اعتبار برای حدود چهارصد هزار بازنشسته

خبری که علی جهانی، مدیرکل فرهنگی سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان داد، بازنشسته هایی که قرار است تا پایان سال از یکم تا سوم هرماه به نوبت منتظر دریافت وام هفت میلیون تومانی باشند. 

تا ۲۶ تیرماه، ۱۰ هزارنفر برای وام ۷ میلیونی ثبت نام کردند، بازنشسته هایی که تا حالا وام نگرفته و بدهی بانکی ندارند، در اولویت پرداختی ها هستند.

این وام ها به درخواست شبکه بانکی صورت نمیگیرد، بلکه بنابر درخواست دولت یا مراجع قانونی مثل مجلس صورت میپذیرد، از این رو به این نوع وام ها، تسهیلات تکلیفی میگویند. اما عمق تسهیلات تکلیفی خیلی فراتر از این اعداد است

عبدالناصر همتی ، رئیس کل سابق بانک مرکزی پیشتر گفته بود مبلغ این تسهیلات در سال 99 برابر با 120 هزار میلیارد تومان بوده امسال به 608 هزار میلیارد تومان رسیده، اکبر کمیجانی رئیس کل فعلی از میزان 156 هزارمیلیارد تومانی این رقم در سال 99 گفت و امسال سهم تسهیلات تکلیفی بانک ها را 750 هزار میلیارد تومان عنوان کرد، در هر صورت مبلغ این تسهیلات با توجه به گفته های دو رئیس کل، نسبت به سال گذشته این اعتبارات 5 برابر شده.

تقاضا برای تسهیلات، نقدینگی را رشد میدهد، این اقدامات که در سال پایانی دولت صورت گرفته به شدت حجم نقدینگی را تحت تاثیر قرار میدهد، رقم تسهیلات تکلیفی حدود 20 درصد کل نقدینگی کشور است، قرار است منابعی برای این پرداخت ها در نظر گرفته شود یا بانک ها دست به خلق اعتبار بزنند؟

تسهیلات تکلیفی به ضرر نظام بانکی کشور است، چرا که سود این وام ها از مصوبه شورای پول و اعتبار کمتر است و برای بازپرداخت آن هم سخت گیری خاصی وجود ندارد، البته این فقط بانک ها نیستند که ضرر می­کنند، چرا که سپرده گذاران هم در خطر هستند، اگر این اعتبارات تامین نشود و بانک ها با مشکل مواجه شوند در نهایت این خود مردم هستند که باید از جیبشان خرج شود، وقتی این تصمیمات اتخاذ میشود باید توجه کرد ترازنامه بانک ها منفی است و خطر ورشکستگی بالقوه، میتواند بالفعل شود. در سال سختی قرار داریم،‌ سال پایان دولت فعلی که به دنبال درخشان کردن کارنامه­اش است و آغاز دولت جدید که به دنبال تحقق وعده­های پولی بی­شمار.