کشتی‌های ایران در آستانه ورود به کانال سوئز

وقتی جمعه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که اولین نفتکش ایرانی حامل سوخت به سمت لبنان حرکت کرده و دومین کشتی هم به زودی حرکت می کند خیلی ها در مورد اینکه کشتی به سلامت به مقصد برسد شک داشتند برای همین هم او تاکید کرد که هر گونه تعرض به این کشتی ها می تواند عواقب سنگینی داشته باشد. به این ترتیب چشم خیلی ها به مسیر حرکت این دو نفتکش دوخته شده است.

حالا شبکه «ال بی سی» لبنان اعلام کرده که کشتی‌های حامل سوخت ایران برای لبنان بخش قابل توجهی از مسیر را طی کرده و در آستانه ورود به کانال سوئز و در حال حرکت به سمت آب‌های سرزمینی لبنان هستند.

این شبکه اعلام کرده که شاید مقصد آنها بندر «بانیاس» سوریه باشد اما خیلی ها هم بعید نمی‌دانند که کشتی ها مستقیما به لبنان بروند. ال‌بی‌سی در ادامه گزارش کرده که کشتی سوم که نصرالله از آن سخن گفته هم  ما بین پنجم تا دهم سپتامبر یعنی ۱۴ تا ۱۰ شهریور به راه خواهد افتاد. نکته قابل توجه این است که اگر کشتی های ایرانی به کانال سوئز رسیده باشند یعنی تا اندازه زیادی از خطر توقیف در آب های آزاد و هر گونه حمله های ناشناس جسته اند و خیلی ها اعتقاد دارند که با طی شدن بخش طولانی از راه ادامه کار برای کشتی های ایرانی آسان تر شده است اما چالش عبور از کانال سوئز که انگلستان بیشترین نفوذ را روی آن دارد باقی است. بعد از این هم نوبت به نگرانی برای خطر حمله و توقیف کشتی ها از سوی اسرائیل باقی می ماند و از همه اینها گذشته متحدان سیاسی عربستان و آمریکا در لبنان تلاش می‌کنند حکومت را در این خصوص تحت فشار بگذارند تا کشتی‌های حامل سوخت ایران را به آب‌های لبنان راه ندهد. تا اینجای کار دولت لبنان اعلام کرده که تصمیم حاکمیتی، سیاسی و قانونی اش را هنگام ورود کشتی مذکور به آب‌های سرزمینی لبنان و دریافت اطلاعات مربوط به آن می‌گیرد. بنابراین می توان گفت که شاید بخش طولانی مسیر طی شده باشد اما چالش برنگیزترین مراحل این سفر عجیب باقی مانده و هنوز نمی توان گفت که با رسیدن سوخت ایران به لبنان اتفاق تاریخی که ایران و حزب الله منتظرش هستند خواهد افتاد یا نه.