به گزارش اکوایران، برد اسمیت نایب رئیس شرکت مایکروسافت در گفت‌گویی با مجمع جهانی اقتصاد، دیدگاه‌هایش را در خصوص مسائلی که در تقاطع تکنولوژی و جامعه قرار دارند، بیان کرد. او ضمن توضیح نحوه رسیدنش به این جایگاه شغلی از اهمیت هوش مصنوعی و نوآوری سخن گفت.  نیاز به داستان‌سرایی در میان رهبران کسب و کار و نقاط کور فناورانه که جامعه باید برای آنها راه‌حلی پیدا کند، دیگر نکته مهمی بود که اسمیت در این گفت‌وگو به آنها اشاره کرده است.

بینش برد اسمیت با بیش از 30 سال کار در مایکروسافت نه تنها در تجربه گسترده او، بلکه از مشارکت فعالش در شکل‌دادن به آینده فناوری از طریق کتاب و پادکست مشخص است. در ادامه به مهمترین نکات مدیریتی گفت‌وگوی اسمیت با برنامه «ملاقات با مدیران» می‌پردازیم.

نقش روایت‌ در رهبری کسب‌وکار

اسمیت استدلال کرد که داستان‌سرایی در طبیعت انسان و یک مهارت ضروری برای رهبران کسب و کار است. روایت‌های خوب، به‌ویژه روایت‌های مربوط به دیگران یا رویدادهای تاریخی، می‌توانند مخاطبان را مجذوب خود کنند و پیام‌های مهمی را به آنها برسانند. 

او از تجربه خواندن کتاب «خون در ماشین» می‌گوید، کتابی که بینش‌هایی را در مورد تأثیرات اجتماعی-اقتصادی انقلاب صنعتی اول ارائه می‌دهد و وضعیتی مشابه با انقلاب هوش مصنوعی امروزی را ترسیم می‌کند. 

روایت‌گری یا داستان‌سرایی ابزاری حیاتی برای رهبران است و به آنها کمک می کند تا به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، دیدگاه خود را نشان دهند و ارزش ها و اهداف سازمان را به شیوه‌ای جذاب و قابل ربط منتقل کنند. برد اسمیت بر جنبه‌های زیر از روایت‌گری در مدیریت تأکید می‌کند:

ایجاد ارتباط و همدلی: روایتگری به رهبران اجازه می‌دهد تا حکایات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و ارتباط عمیق‌تری را با تیم خود تقویت کنند. وقتی مدیران داستان‌های مرتبط را به اشتراک می‌گذارند، آنها را انسانی می کند و به ایجاد اعتماد و همدلی در بین اعضای تیم کمک می‌کند.

تصویرسازی چشم انداز و هدف: رهبران کسب و کار با بیان داستان‌هایی که چشم انداز و ماموریت شرکت را نشان می‌دهند، می‌توانند الهام‌بخش و مشوق کارمندان خود باشند. داستان‌ها مفاهیم انتزاعی را ملموس و قابل درک می‌کنند و به اعضای تیم کمک می‌کنند تصویر بزرگ‌تر را ببینند و نقش خود را در آن درک کنند.

آموزش و تقویت ارزش‌ها: داستان‌ها روشی موثر برای آموزش و تقویت ارزش های سازمانی هستند. از طریق روایت‌ها، رهبران می‌توانند کاربرد این ارزش‌ها را در سناریوهای دنیای واقعی نشان دهند و آنها را به یاد ماندنی‌تر و تاثیرگذارتر کنند.

ایجاد تغییر و نوآوری: وقتی مدیران از روایتگری برای برجسته‌کردن نمونه‌های موفق نوآوری و تغییر استفاده می‌کنند، می‌توانند فرهنگ خلاقیت و سازگاری را تشویق کنند. داستان‌هایی درباره غلبه بر چالش‌ها و دستیابی به پیشرفت‌ها می‌تواند دیگران را به تفکر خارج از چارچوب و پذیرش ایده‌های جدید ترغیب کند.

ساخت یک هویت مشترک: روایتگری به ایجاد حس مشترک هویت و هدف در سازمان کمک می‌کند. رهبران با به اشتراک گذاشتن داستان‌هایی که تاریخ، دستاوردها و نقاط عطف شرکت را منعکس می‌کنند، می‌توانند حس غرور و تعلق را در میان کارکنان تقویت کنند.

رویکرد برد اسمیت به داستان سرایی در رهبری کسب وکار در نحوه بحث او از تلاقی فناوری و جامعه مشهود است. او بینش‌هایی را از کتاب خود «ابزارها و سلاح ها» به اشتراک می‌گذارد، جایی که او تاثیر فناوری‌های کلیدی و اهمیت استفاده مسئولانه از آنها را بررسی می‌کند. او با قالب‌بندی این بحث ها از طریق داستان‌ها، ملاحظات اخلاقی و پیامدهای اجتماعی پیشرفت های تکنولوژیکی را به طور مؤثری در میان می‌گذارد.

در حوزه نظارت و قانونگذاری، اسمیت پیشنهاد می‌دهد که قانونگذاران می‌توانند با شروع در مقیاس کوچک، دریافت بازخورد و تکرار از صنعت فناوری بیاموزند.

شمشیر دولبه هوش مصنوعی

اسمیت تاکید می‌کند که تکنولوژی، به ویژه هوش مصنوعی می‌توان هم یک ابزار و هم یک اسلحه باشد. نکته کلیدی این است که نسبت به پتانسیل آن آگاه بوده و در عین حال ریسکهایی که باخود به همراه دارد را مدیریت کنیم. 

به گفته او مایکروسافت به شش اصل در توسعه هوش مصنوعی متعهد است: اجتناب از سوگیری، حفاظت از امنیت و ایمنی، تضمین حریم شخصی، ترویج فراگیری، تقویت شفافیت و حفظ مسئولیت‌پذیری

قدرت همکاری چندجانبه با ذی‌نفعان

اسمیت از فراخوان کرایست چرچ و فراخوان پاریس به عنوان نمونه های موفقی از تلاش های چندجانبه در برخورد با مسائل عمده مرتبط با فناوری یاد کرد. او از چارچوب‌های مشترک مشابه برای رسیدگی به چالش‌های نوظهور مانند دیپ‌فیک در انتخابات حمایت و تأکید کرد که گام‌های سریع و ملموس می‌تواند عضله لازم را برای حکمرانی فناوری آینده ایجاد کند.

نقاط کور تکنولوژی و درس‌های تاریخی

یکی از نقاط کور مهمی که اسمیت به آن اشاره می‌کند، تاکید بیش از حد بر توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به جای استفاده‌کنندگان این فناوری است. او با ترسیم تشابهات تاریخی مانند تأثیر اقتصادی چاپخانه و برق نشان می‌دهد که چگونه پذیرندگان فناوری می‌توانند از مزایای قابل توجهی بهره مند شوند.

او بر اهمیت اطمینان از دسترسی به فناوری هایی مانند هوش مصنوعی برای همه تاکید کرد و خاطرنشان کرد که بسیاری از مردم هنوز نیازهای اولیه مانند برق را ندارند.

مدیریت درگیرانه و رشد شغلی

اسمیت با مروری بر دوران شغلی حرفه‌ای خود؛ نحوه تغییر سبک مدیریتش را از کمال گرا بودن به یادگیری «رها کردن» و توانمندسازی تیمش به اشتراک گذاشت. او بر اهمیت اعتماد و همکاری در رهبری موثر تیم های بزرگ تاکید می‌کند.

او به فارغ التحصیلان جدید توصیه می‌کند که یادگیری، سخت کوشی و غرور شغلی را در مشاغل اولیه خود در اولویت قرار دهند، زیرا این عادات پایه و اساس موفقیت آینده را تشکیل می‌دهند.

 

اهمیت کنجکاوی و یادگیری مستمر

اسمیت متخصصان را از هر زمینه‌ای تشویق می‌کند تا کنجکاوی خود را پرورش دهند و به طور مداوم در مورد فناوری‌های جدید بیاموزند. او همچنین بر ارزش دانش میان رشته ای، به ویژه در درک و استفاده از هوش مصنوعی تاکید می‌کند

اسمیت ضمن به اشتراک گذاری تجربه شخصی خود از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند Copilots مایکروسافت را برای افزایش بهره وری و خلاقیت؛ از تجربه عملی به عنوان یک استراتژی یادگیری کلیدی حمایت کرد..