سازمان اف‌بی‌آی گفته که ضارب ۲۰ساله فردی به نام توماس متیو کروکس، اهل ایالت پنسیلوانیا بوده و محل زندگیش تنها یک ساعت از مکان برگزاری تجمع ترامپ فاصله دارد. مقامات اعلام کرده‌اند که هنوز از انگیزه مهاجم اطلاعی نداشته و تحقیقات ادامه دارد. طبق اسناد کمیسیون انتخابات فدرال، کروکس در ۱۷سالگی، ۱۵ دلار به یکی از گروه‌های سیاسی چپ‌گرا اهدا کرده بود. البته گفته شده که او بعداً در ۱۸ سالگی، به عنوان یک رأی‌دهنده جمهوری‌خواه ثبت‌نام کرد.

در حالی که تحقیقات در مورد انگیزه ضارب ادامه دارد، رسانه‌ها، کارشناسان و کاربران فضای مجازی به این ماجرا واکنش نشان داده و در مورد پیامدهای آن به گمانه‌زنی پرداختند. از جمله آن‌ها می‌توان به توییت‌های متوالی ایلان ماسک، میلیاردر مشهور آمریکایی اشاره کرد که اندکی پس از سوءقصد به جان ترامپ، از حمایت کامل خود از ساکن سابق کاخ سفید خبر داد.

او با انتقاد از لفاظی‌های تهدیدآمیز برخی دموکرات‌ها، گفت که آن‌ها ترامپ را «شهید» کردند، اما این شهید زنده ماند. ماسک همچنین با مقایسه نامزد پیشتاز انتخابات آمریکا با تئودور روزولت، یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور تاریخ آمریکا، ترامپ را مانند او سرسخت نامید. روزولت نیز طی مراسمی مورد سوءقصد قرار گرفت، اما حتی پس از اصابت مستقیم گلوله به سینه‌اش، تا مدتی طولانی به سخنرانی خود ادامه داد.

همچنین بیل اَکمَن، میلیاردر مشهور آمریکایی و از حامیان سرشناس دموکرات‌ها در واکنش به این حادثه علناً اعلام کرد از چندی پیش به این نتیجه رسیده که حمایت خود از جو بایدن را قطع کرده و پشت سر نامزد جمهوری‌خواهان قرار بگیرد. این اعلامیه تشویق حامیان ترامپ و تقبیح دموکرات‌ها را برانگیخت.

سایر کاربران فضای مجازی با انتشار داده‌ها و مقایسه ترورهای صورت‌گرفته علیه رؤسای جمهور پیشین، مدعی شدند که این سوءقصد موجب پیروزی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر خواهد شد. آن‌ها خصوصاً به پیروزی قاطع رونالد ریگان پس از ترور نافرجامش اشاره می‌کنند. نیک فرس، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در مدیریت دارایی ونتیج پوینت گفت: «ریگان پس از سوءقصد جانش، ۲۲ درصد در نظرسنجی‌ها بالا رفت. نتیجه انتخابات آتی احتمالاً یک پیروزی بزرگ (برای ترامپ) بوده و این احتمالاً عدم اطمینان را کاهش می‌دهد».

اما سایر کاربران تذکر دادند که سوءقصد به جان ریگان تنها ۳ ماه پس از پیروزی او در دور اول اتفاق افتاد و پیروزی قاطع او دور دوم، مربوط به ۳ سال بعد از ترور می‌شود. آن‌ها عملکرد عالی دولتش و رضایت عمومی را عامل موفقیتش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۹۸۴ می‌دانند.

البته ایان برمر، رئیس شرکت مشاوره و تحقیقات ریسک سیاسی گروه اوراسیا معتقد است که ژست جسورانه ترامپ پس از سوءقصد که مشتش را بالا برده، در تضاد کامل با تصویر جو بایدن فرتوت و شکننده قرار دارد. او افزود که این ترور پیروزی ترامپ را محتمل‌تر می‌سازد.

همچنین لازم به ذکر است که پیش از این، برخی اقدامات قضایی و رسانه‌ای علیه ترامپ تنها باعث افزایش محبوبیت او در نظرسنجی‌های درون‌حزبی و حتی میان رأی‌دهندگان مستقل شده بود. بنابراین دور از انتظار نیست که در اولین افکارسنجی‌ها، شاهد پیشی‌گرفتن هرچه بیشتر او از رقیبش جو بایدن باشیم. اما باید تا آن زمان منتظر ماند.

پیش از این، بسیاری از مفسرین جریان راست پیش‌بینی کرده بودند که لفاظی‌های رسانه‌ای رقبای ترامپ، از جمله اتهام فاشیست‌بودن به او و مقایسه‌اش با هیتلر می‌تواند به خشونت سیاسی موجود در آمریکا دامن بزند. تاکر کارلسون، مجری معروف آمریکایی و ستاره سابق شبکه خبری فاکس‌نیوز از ماه‌ها قبل هشدار داده بود که اگر مخالفان رئیس‌جمهور سابق نتوانند او را در رسانه، پرونده‌های قضایی و نظرسنجی‌ها شکست دهند، حتماً به سوءقصد علیه‌اش روی می‌آورند. همین گمانه‌زنی باعث شده که بسیاری این ترور را اقدامی از پیش طراحی شده و دارای ابعادی بزرگتر بدانند.

ترور نافرجام به جان رئیس‌جمهور سابق آمریکا موجی از محکومیت‌ها در میان چهره‌های مطرح جمهوری‌خواه و دموکرات و حتی رهبران جهان را برانگیخت. جورج دبلیو بوش و باراک اوباما، رؤسای جمهور اسبق آمریکا با محکوم‌کردن این حمله، برای ترامپ آرزوی سلامت کردند. توییتی از بایدن نیز حاوی اظهارات مشابهی بود. سران کشورهایی مانند چین، برزیل، هند، فرانسه، آرژانتین و روسیه نیز این حمله را محکوم کرده و هرگونه خشونت سیاسی را غیر قابل قبول دانستند.