اکوایران: دلار هرات در معاملات روز سه‌شنبه کماکان در کانال ۴۵ نوسان داشت و معامله‌گران از این حضور، حس خوبی نداشتند. آن‌ها می‌گفتند هتریک دلار در کانال ۴۵ به معنی کف‌سازی قیمت است و می‌تواند دامنه نوسان را تغییر دهد. نوسان در این سطح برای بخشی از معامله‌گران مثل رانندگی در خیابان‌های یخ‌زده است که هر لحظه امکان دارد سُر بخورند و دچار حادثه شوند. به همین دلیل برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند در سطح پَست‌تر اما سفت‌تر معامله کنند.

درحالیکه هرات بالای ۴۵ هزار تومان بود و حتی در پشت‌خط مقاومت ۴۵ هزار و ۴۰۰ تومان را شکست، دلار تهران در سطح ۴۵ هزار و ۵۰۰ تا ۴۵ هزار و ۹۰۰ تومان نوسان داشت. معامله‌گران می‌گفتند کاهش فاصله دلار هرات و تهران تا این حد، تاییدی بر این است که بازارساز کماکان مرز ۴۶ را خط قرمز می‌داند و با مداخله و حتی دستکاری تمام تلاشش را به کار بسته تا دلار از این خط عبور نکند.

نشانه دیگری که آن‌ها برای تکرار این ادعای خودشان می‌آوردند قیمت درهم بود. قیمت درهم برای اولین بار با سطح ۱۲۷۵۰ تومان ملاقات کرد، باتوجه به نرخ برابری درهم و دلار، قیمت اسکناس دلار بر مبنای درهم ۱۲۷۵۰ تومانی با قیمت کنونی بازار فاصله دارد. آن‌ها می‌گفتند این فاصله محاسباتی قرینه‌ای بر حضور جدی بازارساز در بازار است.

از دید این گروه چپ رییس کل جدید پر است. سه دلیل برای چنین داوری مطرح می‌شد: اول، محمدرضا فرزین گفته بدون دغدغه از صرافی‌ها ارز بخرید. دوم: سقف ریالی تراکنش‌های صرافی‌ها که معضلی برای استفاده از سهمیه ۵ هزار یورویی بود تغییر کرد تا متقاضیان بتوانند تا ۳۰۰ میلیون تومان خرید کنند. ادامه عرضه ربع سکه هم دلیل سومی که آن‌ها می‌گویند چپ بازارساز پر است.

چارتیست‌ها هم در روز سه‌شنبه دست به کار شده بودند و برخلاف برخی از معامله‌گران که می‌گفتند قطار بی‌ترمز تحلیل ندارد، به تحلیل فنی قیمت دلار پرداختند. آن‌ها روند کنونی در بازار را به تونل وحشت تشبیه می‌کردند و معتقد بودند انتهای این تونل وحشت جایی بین ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان است. از نگاه آن‌ها بازار در این نقطه یک عقبگرد دارد. البته این نگاه تحلیلگران فنی است و معامله‌گران دیگر تصور می‌کردند فضای بازار به اندازه‌ای مبهم است که تحلیل جواب نمی‌دهد، آن‌ها برای این ابهام خودشان سه دلیل داشتند: فضای نامشخص مذاکرات برجام، خروج پول از بورس و تغییر پول و شبه پول در بانک‌ها سه دلیل این دسته است. این گروه به طعنه خطاب به تحلیلگران فنی می‌گفتند دو ماه است که می‌گویند بازار احتیاج به ریزش دارد اما این اتفاق نمی‌افتد.

اما خبر مهم بازار سفر رییسی به چین است. یکسری  از معامله‌گران می‌گفتند یکی از دلایل افزایش نرخ درهم بسته بودن کانال یوان است. از دید آن‌ها اگر سفر رییسی منجر به باز شدن کانال یوان شود، تقاضا برای درهم را کم می‌کند و با کاهش نرخ حواله، قیمت اسکناس دلار در بازار هم پایین می‌آید. به همین خاطر این گروه معتقد بودند این سفر کار دست دلار می‌دهد. اما یک گروه بدبین هم بودند که می‌گفتند تا برجام احیا نشود هر توافقی، جنبه تسکینی دارد نه درمان.

نکته بازار هم درباره وضعیت تابلو صرافی‌ها بود. در صرافی‌ها نرخ فروش دلار یکسان بود و با ۴۳۴۰۰ تومان فروخته می‌شد اما نرخ خرید یکسان نبود و از ۴۲۹۰۰ تا ۴۳۱۰۰ تومان تنوع داشت.

 


ششمین قسمت از سری‌مستندهای «دختران ایران» با عنوان «دختری با کفش‌های کتانی» را این‌بار درباره شادی عبدالوند در اکوایران ببینید: