به گزارش اکوایران، آلمان می‌گوید که برای دادن چراغ سبز ارسال تانک‌های ساخت این کشور به اوکراین به موافقت متحدانش نیاز دارد، اظهاراتی که امید کی‌یف برای تصمیم‌گیری سریع در این مورد را از بین برده است.

وزرای دفاع ناتو و تعدادی کشور دیگر در حالی در آلمان با یکدیگر دیدار کردند که احتمال این وجود دارد که روسیه به زودی دور جدیدی از حملات را برای تصرف بخش‌هایی از شرق و جنوب اوکراین شروع کند، مناطقی که مسکو می‌گوید آن‌ها را ضمیمه روسیه کرده است، اما کنترل کامل آن‌ها را در دست ندارد.

به گفته خبرگزاری رویترز، ایالات متحده و فنلاند پیش از این گردهمایی در پایگاه هوایی رامشتاین، ارسال بسته جدیدی از کمک‌های نظامی را اعلام کردند. تمرکز اصلی در نشست رامشتاین بر این بود که آیا آلمان اجازه ارسال تانک های لئوپارد 2 خود -که توسط ارتش‌های سراسر اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد- را به اوکراین می‌دهد یا خیر.

بورس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، گفت که نمی‌تواند بگوید چه زمانی درباره تانک ها تصمیم گیری می‌شود، اما آلمان آماده است در صورت توافق بین متحدان، به سرعت عمل کند.

ZERFLILDGFIF7AZ6CY2VGNHBDY

به نظر می‌رسد که دولت صدراعظم اولاف شولز -از ترس تحریک روسیه- در مورد دادن اجازه ارسال تانک‌ها از کشورهایی که آنها را در اختیار دارند مردد است. پیستوریوس گفت: «تمام مزایا و معایب باید با دقت سنجیده شوند.»

اوکراین و برخی از متحدان غربی می‌گویند در حالی که روسیه همین حالا هم کاملاً به جنگ متعهد است، نگرانی آلمان از تشدید درگیری بیجا است.

کرملین گفت که تامین تانک به اوکراین کمکی نخواهد کرد و غرب از این «توهم» خود پشیمان خواهد شد که کی‌یف می‌تواند در میدان نبرد پیروز شود.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در ابتدای نشست رامشتاین، از متحدان برای حمایت‌شان تشکر کرد، اما گفت که کمک‌های بیشتری مورد نیاز است و سریع‌تر.

زلنسکی که پیشتر تلویحاً گفته بود که آلمان دیگر کشورها را از ارسال تانک هایشان بازمی دارد، گفت: «ما باید سرعت خود را افزایش دهیم. زمان باید به سلاح ما تبدیل شود. کرملین باید شکست بخورد.»

VDNFLQYH5FOYPKC3B6ZVJ3P7UU

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به رویترز گفت که حامیان اوکراین باید نه تنها بر ارسال تسلیحات جدید، بلکه بر تامین مهمات برای سیستم‌های قبلی و کمک به نگهداری آنها تمرکز کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در این نشست گفت که روسیه در حال تجمیع منابع، جذب نیرو و تلاش برای تجهیز مجدد است.

او بدون اشاره به تانک‌ها گفت: «الان زمان کاهش سرعت نیست. زمان متعهد شدن بیشتر است. نگاه مردم اوکراین به ماست.»

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اروپا، پیشتر گفته بود که برخی از کشورهای اروپایی آماده ارسال تانک های سنگین هستند و او امیدوار است که این تصمیم اتخاذ شود.

لیتوانی که نگران آینده خود در صورت تسلط روسیه بر اوکراین است، گفت که در صورت موافقت آلمان، چندین کشور ارسال تانک‌های لئوپارد را در این نشست اعلام خواهند کرد.

7EUBTCEHKJLZ5LK6M37PNKPVO4

فنلاند به ارسال بیش از 400 میلیون یورو (434 میلیون دلار) تجهیزات دفاعی اضافی برای اوکراین متعهد شده و اعلام کرده است که در صورت توافق با متحدان می‌تواند تانک‌های لئوپارد را به این بسته اضافه کند.

ماتئوش موراویسکی، نخست وزیر لهستان، گفت که نسبت به چراغ سبز نشان دادن برلین نسبتاً بدبین است. دولت او به طور ضمنی گفته است که لهستان ممکن است به هر حال پیش برود و تانک‌ها را ارسال کند.

کیف و مسکو عمدتاً به تانک‌های T-72 متعلق به دوران شوروی در جنگ متکی بوده‌اند و صدها عدد از این تانک‌ها از ابتدای جنگی که ولادیمیر پوتین به بهانه‌ی حفاظت از روس زبانان اوکراین آغاز کرده است، نابود شده‌اند. اوکراین و متحدانش می‌گویند روسیه با هیچ تهدیدی مواجه نیست و فقط در تلاش است تا قلمرو خود را گسترش دهد.