به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده یکی از متغیرهای سیگنال‌دهنده به قیمت در بازار مصرف است. به بیانی این سیگنال‌دهی به دلیل افزایش قیمت در جانب تولید محصولات می‌آید. افزایش قیمت نهاده‌های تولید باعث می‌شود هزینه تولید یک کالا افزایش یابد و در نتیجه آن افزایش قیمت در بازار مصرف رخ خواهد داد. حال این زمان اثرگذاری ممکن است در صنایع و بخش‌های مختلف متفاوت باشد اما در نهایت خود را به یک فاصله زمانی به قیمت کالا در بازار مصرف خواهد رساند.

یکی از کالایی که از اهمیت بالایی در سبد مصرفی خانوار برخوردار است «گوشت» است. همانطور که گفته شد قیمت این محصول نیز در بازار مصرف، از تغییرات قیمت در بازار نهاده تبعیت خواهد کرد. لذا تورم تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی که توسط مرکز آمار ایران به صورت ماهانه منتشر می‌شود می‌تواند سیگنالی از تغییرات قیمت در این بازار به مصرف‌کنندگان این محصول بدهد.

بر اساس آخرین گزارشی که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده است تورم تولیدکننده سالانه گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه کاهش یافته و در سطحی بالاتر از ۵۳ درصد ایستاده است.

بر اساس این آمار از میان زیربخش‌های گاوداری صنعتی، بیشترین تورم تولیدکننده سالانه مربوط به «گوساله نر زیر چهار ماه» و کمترین آن مربوط به «شیر» بوده است.

تورم تولید سالانه «گوساله نر زیر چهار ماه» از ۱۴۰ درصد گذشت

بر اساس اطلاعاتی که پیش‌تر داده شد تورم تولیدکننده سالانه گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به دی ماه کاهش یافته است. طبق این آمار تورم تولیدکننده سالانه این بخش در دی ماه معادل ۵۵.۶ درصد بوده که در بهمن ماه با کاهش ۲.۳ واحد درصدی مواجه شده و به ۵۳.۳ درصد رسیده است. این تورم در زیربخش‌های مختلف گاوداری صنعتی متفاوت بوده که در ادامه به بررسی این زیربخش‌ها خواهیم پرداخت.

030128

بخش گاوداری‌های صنعتی از ۸ زیربخش تشکیل شده که از میان آن‌ها تورم تولیدکننده سالانه «گوسانه نر زیر چهار ماه» بیشترین سطح را داشته است. بر اساس آمار تورم تولید این زیربخش در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۴۰.۵ درصد بوده که نسبت به دی ماه افزایش یافته است.

در سمت دیگر زیربخش «شیر» قرار گرفته که در دی ماه سال ۱۴۰۲ تورم تولید سالانه‌ای معادل ۳۰.۸  درصد را داشته اما این نرخ در بهمن ماه به ۲۷.۵ درصد رسیده که باعث شده تورم تولیدکننده سالانه این زیربخش کمترین سطح را در میان تمامی زیربخش‌های گاوداری صنعتی به خود اختصاصد دهد.

به بیان دیگر می‌توان گفت میانگین قیمت شیر در ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به میانگین قیمت این محصول در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ در حدود ۳۰.۸ درصد افزایش داشته است.