به گزارش اکوایران، در حالی که چهار هفته از آخرین باری که واحد توپخانه شما گلوله‌ای برای شلیک داشت، می‌گذرد، کافی است از یک سرباز اوکراینی بپرسید که آیا همچنان معتقد است که غرب «تا زمانی که طول بکشد در کنار کیف خواهد ایستاد»؟

موضوع فقط این نیست که مهمات نیروهای اوکراین تمام شده است. تأخیر غرب در ارسال کمک به این معنی است که کشور به طور خطرناکی از چیزی مهمتر از گلوله از دست داده است: روحیه جنگنده‌ای که برای پیروزی لازم است.

به نوشته پولیتیکو، روحیه در میان سربازان تیره و تار است، که به دلیل بمباران بی‌امان، فقدان سلاح‌های پیشرفته و تلفات در میدان نبرد زمین‌گیر شده‌اند. در شهرهایی که صدها مایل دورتر از جبهه قرار دارند، افراد واجد شرایط از پیش نویس ارتش طفره می‌روند. خیلی‌ها کلا کشور را ترک کرده‌اند.

همانطور که در ماه گذشته هنگام گزارش از اوکراین دریافتم، تصویری که از ده‌ها مصاحبه با رهبران سیاسی، افسران نظامی و شهروندان عادی به دست آمد، تصویری از کشوری بود که به سمت فاجعه می‌رود.

حتی در حالی که رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی می گوید اوکراین در تلاش است راهی پیدا کند که عقب نشینی نکند، افسران ارتش به طور خصوصی پذیرفته‌اند که تلفات بیشتر در تابستان امسال اجتناب ناپذیر است. تنها سوال این است که این تلفات چقدر بد خواهند بود. احتمالاً ولادیمیر پوتین هرگز تا این حد به هدف خود نزدیک نبوده است.

GettyImages-2136563902

برای جنگی با چنین اهمیت تعیین کننده، مقیاس اقدامات رهبران غربی برای کمک به کیف برای دفع مهاجمان روسیه بسیار کمتر از لفاظی‌های سر به فلک کشیده آن‌ها بوده است. این ناامیدی، اوکراینی‌ها را از همه رده‌ها - از سربازانی که سنگر حفر می‌کنند تا وزیرانی که کشور را اداره می‌کنند - خسته و زود رنج کرده است.

یک ساعت پس از یک حمله هوایی صبحگاهی روسیه، وقتی پولیتیکو از دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکرایتن پرسید که آیا احساس می‌کند غرب اوکراین را ترک کرده است تا با یک دست بسته بجنگد، پاسخ او روشن بود: «بله، همینطور است.»

زلنسکی خطرات را حتی واضح‌تر مطرح کرده و گفته است که اگر کنگره آمریکا کمک‌‌ها را نرساند، اوکراین «جنگ را خواهد باخت».

به نظر می‌رسد که شرط‌بندی پوتین روی خسته کردن مقاومت اوکراین و حمایت غرب ممکن است نتیجه دهد.

بدون تغییری اساسی در عرضه سلاح‌های پیشرفته غربی و پول نقد، اوکراین نمی‌تواند مناطقی را که اکنون نیروهای پوتین در اختیار دارند را آزاد کند. این امر پوتین را آزاد می‌گذارد تا در ماه‌ها یا سال‌های آینده این کشور زخمی را ذره ذره بجود. حتی اگر روسیه نتواند کار اوکراین را به پایان برساند، یک پیروزی نصفه، امیدهای کیف برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

پیامدهای چنین نتیجه‌ای برای جهان جدی خواهد بود. پوتین در داخل ادعای پیروزی خواهد کرد و با آشکار ساختن نقاط ضعف غرب جسارت یافته، ممکن است جاه طلبی‌های امپراتوری گسترده‌تر خود در خارج را تقویت کند. لیتوانی، لتونی و استونی به‌ویژه هراس دارند که در گزینه‌های بعدی او قرار بگیرند. چین که در حال حاضر یک شریک قابل اعتماد برای مسکو است، دلایل کمی برای تغییر موضع خود خواهد دید.

GettyImages-1459139872

هدف بزرگ پوتین: دومین شهر بزرگ اوکراین

در حال حاضر، فوری‌ترین نیاز اوکراین به گلوله‌های توپخانه است – میلیون‌ها عدد. علاوه بر این، اوکراین می‌گوید که برای محافظت از نیروها در خط مقدم و دفاع از خارکف، بزرگترین شهر کشور پس از کیف، که هفته‌ها تحت حملات وحشیانه موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته است، به حداقل یک دوجین سامانه پدافند هوایی پاتریوت نیاز دارد.

نگرانی‌ها از این که روسیه به زودی دومین شهر اوکراین را با حمله زمینی هدف قرار دهد، در حال افزایش است.

زلنسکی در مصاحبه‌ای گفت: «این نمادین است زیرا می‌گویند خارکف اولین پایتخت اوکراین بوده است. این یک هدف بزرگ است.»

در دیدارهای اخیر با پولیتیکو، رهبران سیاسی کشور اذعان کردند که روحیه عمومی در حال تضعیف است، و اگرچه همه آنها سعی کردند خوش‌بین بمانند، ناامیدی از غرب در هر مکالمه‌ای وجود داشت.

کولبا، دیپلمات ارشد اوکراین گفت: «پاتریوت‌های لعنتی را به ما بدهید.» و عصبانیت خود را از تأخیرها و شروطی که برای تسلیحات غربی گذاشته می‌شود - مانند حمله نکردن به تأسیسات نفتی روسیه- ابراز کرد.

کولبا، البته، تشکر بی‌قید و شرط خود را برای همه حمایت‌هایی که از سوی متحدان غربی در دو سال گذشته صورت گرفته است، اعلام کرد. اما او هشدار داد که اوکراین در یک چرخه معیوب گرفتار شده است. سپس متحدان غربی شکایت می‌کنند که کیف در حال عقب‌نشینی است و احتمال ارسال کمک‌های بیشتری را در آینده کمتر می‌کند.

GettyImages-1680798764

اثر کمبود کمک‌ها بر بسیج نیرو

حال و هوای رده‌های ارشد ارتش حتی از کولبا تیره‌تر است.

چند افسر ارشد که خواستند نامشان فاش نشود، پیش‌بینی تلخی از فروپاشی خطوط مقدم در تابستان امسال داشتند، زمانی که روسیه، با وزن بیشتر و آمادگی برای پذیرش تلفات عظیم، حمله مورد انتظار خود را آغاز کند. شاید بدتر از آن، آنها ترس خصوصی خود را از تضعیف عزم خود اوکراین ابراز کردند و اینکه روحیه نیروهای مسلح به دلیل کمبود شدید تدارکات تضعیف شده است.

فرماندهان اوکراینی برای سربازان جنگی بیشتر خواهش می‌کنند - یکی از برآوردهای فرمانده ارشد سابق، والری زالوژنی، نشان می‌دهد که آنها به 500،000 سرباز اضافی نیاز دارند.

اما زلنسکی و پارلمان اوکراین در مورد دستور فراخوان مجدد گسترده مردد هستند. یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با پولتیکو گفت: چنین فراخوانی حمایت مردم را نخواهد داشت. او گفت که زلنسکی همچنان «رئیس جمهور مردم» است. برای او، این بسیار مهم است که مردم خود کاری را انجام دهند نه فقط به این دلیل که به آنها دستور داده شده است.»

و اینجا ارتباط وجود دارد. غرب نتوانسته است آنچه را که لازم است ارائه دهد و به نوبه خود اراده اوکراین را برای انجام آنچه لازم است تضعیف می‌کند.

GettyImages-1243307573

این کشور با یک بحران وجودی مواجه است - پوتین به معنای واقعی کلمه می‌خواهد آن را از نقشه حذف کند - و با این حال ظاهراً حمایت عمومی کافی برای پیش‌نویس جدید وجود ندارد.

فرار جوانان اوکراینی از خدمت سربازی

مسلماً، اوکراین هیچ تفاوتی با کشورهای اروپایی همسایه‌اش ندارد، جایی که نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد زیادی حتی در صورت حمله به کشورهایشان از خدمت امتناع خواهند کرد. اما اوکراین کشوری در حال جنگ است. نبرد وجودی مانند این بدون بسیج کل ملت انجام نمی‌شود.

این درست است که پیش از آغاز تهاجم سال 2022، رهبر روسیه ممکن است توسط روسای اطلاعاتی ناشی خود گمراه شده باشد و تصور کرده باشد که یک جنگ کوتاه یک پیروزی سریع را به همراه خواهد داشت.

اما پوتین می‌تواند صبر کند. او می‌تواند به بن بست رضایت دهد: نگه داشتن اوکراین بین پیروزی و شکست، و خارج از ناتو و اتحادیه اروپا، همچنان به منزله یک پیروزی است.

و یک درگیری به بن‌بست رسیده با تاب‌آوری اوکراین چه خواهد کرد؟

انفجار اولیه شور وطن پرستانه که باعث شد مراکز پیش نویس مملو از داوطلبان شوند، از بین رفته است. تخمین زده می‌شود که 650،000 مرد در سن جنگ از کشور خود فرار کرده‌اند که بیشتر آنها با قاچاق از مرزها خارج شده‌اند.

اگر اوکراین کمک غرب را دریافت نکند پوتین چه کار میکند؟ زلنسکی به رسانه اکسل اسپرینگر گفت: «او همه چیز را به طور کامل نابود می‌کند.. شهرهای اوکراین به ویرانه تبدیل خواهند شد. صدها هزار نفر خواهند مرد.»

او گفت: «مردم فرار نمی‌کنند، اکثر آن‌ها، و بنابراین او بسیاری از مردم را خواهد کشت.»