به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، ظهر امروز 3 اردیبهشت، پس از دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، و پس از آیین امضای اسناد همکاری بین مسئولان دو کشور، در نشست خبری مشترک حاضر شد.

مرز ایران و پاکستان یک فرصت است

ابراهیم رئیسی در سفر خود به پاکستان درخصوص سطح روابط تجاری موجود بین دو کشور اظهار کرد: سطح روابط تجاری قابل قبول نیست و این روابط در گام اول باید به 10 میلیارد دلار برسد. او با اشاره به مرز مشترک بین دو کشور، آن را یک فرصت دانست و عنوان کرد که این فرصت می‌تواند در جهت رفاه دو کشور بکار گرفته شود.

رئیسی سفر اخیرش و نخست‌وزیر پاکستان به نقطه مرزی را نمونه‌‌ای از فعال شدن بازارچه‌های مرزی دانست. او در ادامه عنوان کرد: ملت ایران تحریم‌های ظالمانه را به فرصت‌ها تبدیل کرده و ما این فرصت‌ها را در جهت پیشرفت کشور می‌دانیم.

رییس جمهور همچنین روابط ایران با پاکستان را صرفا منوط به همسایگی ندانست و بر روابط تاریخی، تمدنی، و عمیق اعتقادی و دینی ایران با پاکستان تاکید کرد؛ او با اتکا به این موارد اظهار امیدواری کرد که روابط‌ دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری، فرهنگ و همه سطوح ارتقا یابد.

همچنین شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، نیز در نشست خبری مشترک با ابراهیم رئیسی، ایران را نخستین کشوری دانست که در سال ١٩٤٧ میلادی، پاکستانِ مستقل را به رسمیت شناخت. او به ارتقای سطح روابط اقتصادی و به ویژه در حوزه انرژی بین دو کشور اشاره کرد.

نامگذاری یک اتوبان پاکستان به اسم «ایران»

همچنین در پی سفر رییس‌جمهور ایران به پاکستان، دولت فدرال این کشور اعلام کرد که تصمیم گرفته یکی از بزرگ‌راه‌های آن را به نام همسایه خود، «ایران» نامگذاری کند.

شبکه ای‌آروای نیوز در این باره گزارش داد: خیابان یازدهم اسلام‌آباد «خیابان ایران» نام گرفته است. این تصمیم طی جلسه کابینه دولت فدرال اتخاذ شد. پروژه احداث اتوبان یازدهم اسلام‌آباد به تازگی آغاز شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در نشست خبری صبح امروز خود به سفر رییس جمهور به پاکستان اشاره کرد و اظهار داشت: هدف‌گذاری ارتقای مناسبات دو کشور به سقف 10 میلیارد دلار یکی از اولویت‌هاست. همچنین همکاری‌های امنیتی و امنیت مرزهای مشترک نیز یکی از اولویت‌های مشترک بین کشور است. مقامات پاکستان بارها اعلام کرده‌اند که این کشور به پروژه گازی با ایران پایبند است. همکاری‌های دو کشور در حوزه خدمات فنی و مهندسی از اولویت‌های مهم است.