به گزارش اکوایران، نمایندگان دو جناح رقیب فلسطینی، حماس و فتح روز جمعه در چین برای گفتگو در مورد آشتی فلسطین در بحبوحه گفتگوها درباره مدیریت غزه پس از جنگ دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری اللواء مستقر در بیروت، این هیات‌ها اواخر روز پنجشنبه به دعوت وزارت خارجه چین وارد پکن شدند.

به گزارش المانیتور، هیات حماس توسط معاون رئیس دفتر سیاسی آن، موسی ابومرزوق، و سایر مقامات ارشد مانند خلیل الحیاء و حسام بدران، رهبری می‌شود.

منابع فلسطینی به خبرگزاری جهان عرب گفتند که فتح عظام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش و همچنین کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین و سمیر الرفاعی، یکی از اعضای کمیته مرکزی فتح را اعزام کرد.

این منابع اعلام کردند که موضوع اصلی روی میز در نشست روز جمعه پایان اختلاف در فلسطین خواهد بود.

منیر الجاقوب، سخنگوی فتح، این دیدار را به شبکه العربیه که متعلق به عربستان سعودی است تایید کرد، اما گفت که انتظار ندارد تصمیم نهایی از این مذاکرات حاصل شود.

حماس و چین هنوز درباره این نشست اظهار نظر نکرده‌اند.

حماس در سال 2007 پس از سرنگونی دولت وابسته به فتح در درگیری‌های شدید بین شاخه‌های نظامی دو حزب، نوار غزه را تحت کنترل گرفت. این تسلط باعث شد که اراضی فلسطین به دو بخش تقسیم شود: یک دولت تحت مدیریت حماس در غزه و دیگری تشکیلات خودگردان فلسطین که کرانه باختری را اداره می‌کند. از آن زمان، تمام تلاش‌های میانجی‌گری بازیگران منطقه‌ای، عمدتاً مصر، برای پایان دادن به تقسیم فلسطین شکست خورده است.

تلاش‌ها برای دستیابی به آشتی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ماه اکتبر، تشدید شده است، در حالی که واشنگتن در حال فشار برای تشکیل تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده برای به دست گرفتن حکومت غزه پس از جنگ است.

نشست روز جمعه مصادف با سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن در این هفته است. بلینکن روز جمعه با وانگ یی وزیر امور خارجه چین دیدار کرد و در مورد موضوعات مختلفی از جمله روابط آمریکا و چین، حمایت چین از روسیه و تایوان گفتگو کرد.

نقش منطقه‌ای چین

نقش چین در منطقه به ویژه از زمانی که با موفقیت در توافق مارس 2023 میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میانجی گری کرد، رو به رشد بوده است. با این وجود، این کشور به دلیل تلاش برای ایفای نقش متوازن بین بازیگران مختلف، درباره مسائل جاری در خاورمیانه با احتیاط عمل کرده است.

از زمان آغاز جنگ غزه، چین خواستار آتش‌بس شده و حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس راه حل دو دولتی اعلام کرده است. همچنین اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان را محکوم کرده است اما از محکومیت حماس خودداری کرده است.

ماه گذشته، دیپلمات چینی وانگ کجیان یک تور منطقه‌ای را با توقف در مصر، اسرائیل و کرانه باختری آغاز کرد. کجیان در جریان سفر خود به قطر با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در اولین رویارویی عمومی مقامات چین و جنبش فلسطینی پس از جنگ اکتبر، دیدار کرد.

حماس ایده پیوستن به ساف را مطرح می‌کند

نشست حماس و فتح روز جمعه در پکن یک روز پس از آن برگزار می‌شود که خلیل الحیا، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس، گفت که جنبش او آماده پیوستن به ساف برای تشکیل یک دولت واحد در نوار غزه و کرانه باختری است.

حیا در مصاحبه‌ای در استانبول با آسوشیتدپرس که روز پنجشنبه منتشر شد، همچنین آمادگی حماس را برای خلع سلاح و تبدیل به یک حزب سیاسی به شرط ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در امتداد مرزهای قبل از 1967 اعلام کرد.

او افزود حماس «یک کشور فلسطینی کاملاً مستقل در کرانه باختری و نوار غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی را می‌پذیرد.»

ساف یک سازمان است که تقریباً همه جناح‌های فلسطینی را در بر می‌گیرد. این سازمان در جریان اجلاس اتحادیه عرب در قاهره در سال 1964 تشکیل شد و با هدف دستیابی به خودمختاری فلسطینی‌ها و تضمین بازگشت آوارگان به فعالیت‌های مسلحانه علیه اسرائیل پرداخته است. در سال 1993، ساف از نقش ستیزه جویانه خود صرف نظر کرد و حقوق اسرائیل را به رسمیت شناخت.

ساف اکنون در سطح بین المللی به عنوان نماینده مردم فلسطین به رسمیت شناخته شده است. ریاست آن نیز بر عهده محمود عباس است.