به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی به باراک راوید، خبرنگار آکسیوس گفتند، پیشنهاد جدید اسرائیل برای معامله احتمالی اسرا با حماس شامل تمایل به بحث در مورد «بازگرداندن آرامش پایدار» در غزه پس از آزادی اولیه اسرا به دلایل بشر دوستانه است.

این اولین بار از زمان حمله 7 اکتبر به اسرائیل توسط حماس است که رهبران اسرائیل پیشنهاد می‌کنند آماده گفت‌وگو درباره پایان جنگ در غزه به عنوان بخشی از معامله اسرا هستند.

پایان دادن به جنگ در طرح‌های حماس در جریان مذاکرات قرارداد آزادی اسرا در ماه‌های اخیر نقش اساسی داشته است.

هیاتی از مقامات اطلاعاتی مصر روز جمعه وارد اسرائیل شد و با نمایندگان شین بت، نیروهای دفاعی اسرائیل و موساد درباره معامله اسرا و عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح گفتگو کرد.

به گفته مقامات اسرائیلی، در پایان گفتگوهای تیم مذاکره کننده اسرائیل و مقامات اطلاعاتی مصر، مصری‌ها پیشنهاد جدیدی را به حماس ارسال کردند که شامل تمایل اسرائیل برای دادن امتیازات مهم بیشتر بود.

حماس جمعه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشنهاد جدید را دریافت کرده، آن را بررسی و پاسخ خواهد داد.

به گفته مقامات اسرائیلی پیشنهاد جدید به طور مشترک توسط هیات اطلاعاتی مصر و تیم مذاکره کننده اسرائیل با در نظر گرفتن مواضع حماس ارائه شده و آن‌چه اسرائیل و مصر فکر می‌کنند این گروه ممکن است در یک معامله با آن موافقت کند، تدوین شده است.

این پیشنهاد جدید شامل پاسخ به بسیاری از خواسته‌های حماس از جمله تمایل به بازگشت کامل آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و خروج ارتش اسرائیل از کریدوری است که منطقه تحت محاصره را تقسیم کرده است و مانع آزادی در رفت و آمد می‌شود.

این پیشنهاد همچنین شامل تمایل به بحث در مورد برقراری آتش‌بس پایدار به عنوان بخشی از اجرای مرحله دوم توافق است که پس از آزادی اسرا به دلایل بشردوستانه انجام می‌شود.

یک مقام اسرائیلی گفت: «ما امیدواریم آنچه پیشنهاد کرده‌ایم برای کشاندن حماس به مذاکرات جدی کافی باشد. امیدواریم حماس ببیند که ما برای دستیابی به توافق جدی هستیم. آنها باید درک کنند که ممکن است در صورت اجرای مرحله اول، بتوان به مراحل بعدی پیش رفت و به پایان جنگ رسید.

جنگ غزه خان یونس

این مقام اسرائیلی خاطرنشان کرد که اسرائیل بر این باور است که حماس تهدید حمله اسرائیل به رفح را تهدیدی معتبر می‌داند و این ممکن است به دو طرف در رسیدن به توافق کمک کند. او افزود که اسرائیل در مورد عملیات در رفح جدی است.

مذاکرات آزادی اسرا بین اسرائیل و حماس چند هفته است که با شکاف‌های قابل توجهی بین طرفین به بن‌بست رسیده است.

در روزهای اخیر، کابینه جنگ اسرائیل تصمیم گرفت موضع خود را در مورد تعداد اسرایی که اسرائیل از حماس خواسته به عنوان بخشی از یک توافق آزاد کند، تغییر دهد.

پیشنهادی که روی میز بود شامل آزادی 40 اسیر در ازای شش هفته آتش‌بس و آزادی تقریباً 900 اسیر فلسطینی بود. این 40 اسیر شامل زنان، سربازان زن، مردان بالای 50 سال و اسرای مردی بود که در وضعیت بد پزشکی هستند. اما حماس در هفته‌های اخیر مدعی شد که تنها حدود 20 اسیر وجود دارد که با این معیارهای بشردوستانه مطابقت دارند.

مقامات اسرائیلی گفتند کابینه جنگی اسرائیل برای اولین بار در این هفته به تیم مذاکره کننده اجازه داد تا در مورد آزادی کمتر از 40 اسیر گفتگو کند. تعداد روزهای آتش‌بس به تعداد اسرایی که آزاد می‌شوند مرتبط می‌شود، یعنی یک روز برای هر اسیر.

اسرائیل انتظار دارد در چند روز آینده پاسخی از حماس دریافت کند و مقامات گفتند که امیدوارند به آغاز مذاکرات فشرده درباره جزئیات، به ویژه تعداد اسرایی که در مرحله بشردوستانه آزاد می‌شوند، و تعداد اسرای فلسطینی که در مقابل آزاد می‌شوند، منجر شود.