به گزارش اکوایران، 28 فروردین فرابورس در اطلاعیه‌ای از واگذاری 85 درصد سهام سرخابی‌ها خبر داد. واگذاری استقلال و پرسپولیس پس از شرط لیگ باشگاه‌های آسیا برای حرفه‌ای شدن سرخابی‌ها مطرح شد.

بر این اساس قرار شد این دو باشگاه از مالکیت وزارت ورزش و جوانان خارج شوند تا بتوانند مجوز حرفه‌ای شدن بگیرند.

AFC تا 5 اردیبهشت به این دو باشگاه پرطرفدار مرکزنشین فرصت داده تا مدارک مالکیت خود را در سایت بارگذاری کنند.

در تصمیم اخیر فرابورس قرار شد که 40‌درصد از سهام باشگاه پرسپولیس به بانک شهر و ۴۵درصد دیگر نیز به‌طور مساوری بین سه بانک ملت، صادرات و تجارت (هر بانک ۱۵درصد) واگذار شود. 

باشگاه استقلال نیز به هلدینگ خلیج فارس واگذار شود و این هلدینگ 2 هزار میلیارد تومان به دولت بپردازد.

بانک صنعت و معدن به عنوان کارگزار آبی‌ها و بانک ملی به عنوان کارگزار قرمزها منصوب شدند تا 85 درصد سرخابی‌‍‌ها واگذار شود. چهار بانک‌ و هلدینگ خلیج فارس تا امروز فرصت داشتند تا مدارک خود را ارائه دهند.

پرسپولیس و استقلال تا روز پنجم اردیبهشت برای تفکیک سهامداران خود فرصت دارند و در غیر این صورت هر دو باشگاه شانس دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در رقابت‌های قاره‌ای را از دست می‌‎دهند.

واگذاری خلاف قانون و نظر رهبری؟

شرایط جدید واگذاری، واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس را در پی داشت. براساس اظهارات بابک نگاهداری، واگذاری باشگاه‌های ورزشی به بانک‌ها، مغایر نهی رهبری در خصوص بنگاه‌داری بانک‌ها و مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر است.

به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، این اقدام باعث خواهد شد که منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات به فعالیت‌های مولد کاهش یابد و لذا با شعار سال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز تناسبی نداشته باشد.

انتقاد «مهر» به واگذاری استقلال

خبرگزاری مهر در گزارشی به وضعیت واگذاری تیم استقلال به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واکنش نشان داد.

در این گزارش تاکید شده که مطابق قانون، واگذاری بیش از ۴۰ درصدی سهام استقلال به این هلدینگ غیرقانونی است و در صورت انجام «متخلف تحت پیگرد قرار می‌گیرد».

12 درصد از سهام سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس متعلق به سرمایه‌گذاری اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت است و صیانت از سرمایه ذی‌نفعان صندوق نیز موضوع دیگری است که مورد توجه این گزارش قرار گرفته است.

در صورت مشارکت در افزایش سرمایه یا هزینه‌های تحمیل شده بر باشگاه استقلال از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، صاحبان سهام این شرکت از جمله صندوق بازنشستگی نفت را نیز به طور مستقیم درگیر چالش‌های مالی این باشگاه خواهد کرد.

صاحبان جدید استقلال و پرسپولیس تایید صلاحیت شدند

در جلسه صبح امروز کارگروه تأیید اهلیت و صلاحیت سازمان خصوصی‌سازی برای خریداران دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بانک‌های متقاضی خرید باشگاه پرسپولیس و پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان متقاضی خرید باشگاه استقلال مدارک خود برای خرید این دو باشگاه را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه دادند.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت‌ مزایده رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برگزار و طبق اعلام مسئولان، سهام این دو باشگاه به صورت رسمی به خریداران واگذار خواهد شد تا مشکل مالکیت مشترک سرخابی‌ها یک‌بار برای همیشه حل شود.

با اعلام سازمان خصوصی‌سازی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌همراه چهار شرکت تابعه خواستار خرید باشگاه استقلال شده‌اند.

ابراهیم بازیان، سرپرست سازمان خصوصی‌سازی در این باره گفت: در جلسه‌ای که تشکیل شد برای هر یک از دو شرکت پرسپولیس و استقلال یک تقاضا دریافت شده بود.

براساس اظهارات سرپرست سازمان خصوصی‌سازی، گروهی از بانک‌های غیردولتی شامل بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین متقاضی خرید سهام پرسپولیس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به‌همراه شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام متقاضی خرید سهام استقلال بوده‌اند.

به گفته بازیان، پس از بررسی مدارک متقاضیان، صلاحیت آنها مورد تأیید این سازمان قرار گرفت و بر این اساس، مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی فهرست این متقاضیان را برای حضور در روز رقابت به سازمان بورس اعلام نماید.