به گزارش اکوایران، ژاپن در مسیر دستیابی به فناوری ارسال انرژی خورشیدی از فضا به کره زمین قرار گرفته است.

به نوشته اسپیس، پیشرفت ژاپن در این زمینه در حالی رقم خورده که مهندسان آمریکایی دو سال پیش موفق شدند انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال کنند. پیشرفت در این زمینه یک گام مهم برای عملیاتی شدن ساخت ایستگاه انرژی خورشیدی مستقر در فضا محسوب می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند در بحبوحه شدت گرفتن نبرد علیه تغییرات اقلیمی، جهان را از سوخت‌های فسیلی دورتر کند.

نقشه راه ژاپن برای این موفقیت به این شکل است که این کشور در ابتدا می‌خواهد در قالب یک ماهوره، یک ایستگاه خورشیدی مینیاتوری به فضا ارسال کند که انرژی به شکل بی‌سیم از مدار پایینی زمین به سطح زمین ارسال خواهد کرد.

یکی از محققان ژاپنی اعلام کرده: «این پروژه یک ماهواره کوچک با وزن حدود 180 کیلوگرم است که می‌تواند از ارتفاع 400 کیلومتری از سطح زمین، حدود یک کیلووات انرژی الکتریکی به زمین بفرستد.»

یک کیلووات معادل انرژی الکتریکی مورد نیاز برای استفاده از لوازم خانگی مانند یک ماشین ظرف‌شویی کوچک برای حدود نیم ساعت است. بنابراین، در حال حاضر استفاده تجاری از این فناوری فراهم نیست و تنها عملیاتی شدن‌ آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ماهواره مورد استفاده توسط ژاپن دارای یک پنل خورشیدی در ابعاد 2 متر مربع است و به وسیله آن، یک باتری شارژ می‌شود. این انرژی سپس به مایکرووِیو تبدیل و توسط یک آنتن گیرنده به زمین ارسال می‌شود. به دلیل سرعت بالای ماهواره که حدود 28 هزار کیلومتر بر ساعت است، آنتن‌های سطح زمین برای دریافت این انرژی باید در ناحیه‌ای به وسعت حدود 40 کیلومتر پخش شوند. این مأموریت در سال 2025 اجرا خواهد شد.