به گزارش اکوایران، داده‌های اشتغال غافلگیرکننده آمریکا در روز جمعه احتمالا به این بحث میان مقامات فدرال ررزو دامن می‌زند که آیا نرخ بهره سیاستی آنها به اندازه‌ای که انتظار داشتند از قدرت اقتصاد می‌کاهد یا خیر.

براساس گزارشی از بلومبرگ، تازه‌ترین گزارش‌های آماری بازار کار آمریکا روز جمعه نشان داد که کارفرمایان آمریکایی در ماه گذشته (می) 272 هزار نیروی کار جدید اضافه کردند، که از همه پیش‌بینی‌ها در نظرسنجی‌های بلومبرگ فراتر رفت. میانگین درآمد ساعتی نیز درطول 12 ماه گذشته پس از سه ماه متوالی کاهش، با اندکی افزایش مواجه شد.

درحالی که این ارقام احتمالا انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو در جلسه هفته آینده خود نرخ بهره را همچنان در بالاترین حد آن در دو دهه گذشته حفظ خواهد کرد، به بحث‌ها پیرامون احتمال افزایش مجدد نرخ بهره از سوی فدرال رزرو دامن خواهد زد.

اشتغال آمریکا

در واکنش به این آمار، اوراق خزانه داری فروخته شد و دلار تقویت شد، چراکه معامله گران انتظارات خود را درباره اینکه فدرال رزرو امسال تاچه اندازه نرخ بهره را پایین می‌آورد کاهش دادند. شاخص بلومبرگ از قدرت دلار آمریکا طولانی‌ترین افزایش هفتگی خود از ماه فوریه را تجربه کرد، به طوری که با 0.8 درصد افزایش به بالاترین حد خود در بیش از یکماه گذشته رسید.

در مرکز این بحث مفهوم «نرخ بهره خنثی» وجود دارد؛ نرخ بهره‌ای که نه اقتصاد را تحریک و نه آن را محدود می‌کند. برای مبارزه با تورم، هدف فدرال رزرو این است که نرخ‌ بهره از نرخ خنثی بالاتر باشد.

اما اگر پیش بینی این نهاد از نرخ بهره خنثی بسیار پایین بوده باشد، نرخ سیاستی آنطور که مقامات انتظار داشتند کار نمی‌کند. این مساله حداقل سیاستگذاران را مجبور می‌کند تا درباره زمان لازم برای بازگرداندن تورم به سمت هدف 2 درصدی آنها تجدیدنظر کنند. اما می‌تواند آنها را وادارد تا افزایش مجدد نرخ بهره را درنظر بگیرند.

به گفته یک اقتصاددان ارشد، اگر این مساله سیاستگذاران را وادار کند تا به جای واکنش به هر داده گذشته‌نگر، بیشتر درباره یک استراتژی بلندمدت برای کاهش تورم فکر کنند، هم فدرال رزرو و هم بازارهای مالی سود خواهند برد: در این صورت سیاستگذاران بیشتر درباره میزان محدودیت سیاست پولی صحبت می‌کنند و این بحثی سالم خواهد بود.

رئیس فدرال رزرو دالاس، لوری لوگان، و رئیس آتلانتا، رافائل بوستیک به روشنی اعلام کردند که به نظر آنها نرخ بهره خنثی در طول همه‌گیری کرونا بالاتر رفته است. این درحالی است که جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک عکس آن را مطرح می‌کند.

هجوم نظرات فدرال رزرو در مورد این موضوع درست زمانی رخ داد که مجموعه‌ای از داده‌ها نشان می‌داد که قدرت شگفت انگیز اقتصاد آمریکا درحال کاهش است. در ماه آوریل، هزینه‌های مصرف کننده به‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت، زیرا خریداران حساسیت بیشتری نسبت به قیمت ها نشان دادند. استخدام نیز کاهش یافت و معیاری از تورم بنیادین برای اولین بار در شش ماه گذشته کاهش پیدا کرد.

اما ارقام اشتغال در ماه می، با استخدام قوی در بسیاری از بخش‌ها، بحث نرخ بهره خنثی را روی میز قرار می‌دهد، باتوجه به اینکه مقامات فدرال رزرو برای نشست سیاستی 11 تا 12 ژوئن در واشنگتن آماده می‌شوند.