انتظار می‌رود «داده‌های قیمت مصرف کننده آمریکا» در هفته آینده که به دنبال افزایش شگفت‌انگیز آمار مشاغل این کشور منتشر خواهد شد نشان‌دهنده کاهش بسیار آهسته در تورم بنیادین باشد که رویکرد محتاطانه فدرال رزرو در ارتباط با کاهش نرخ بهره را توضیح می‌دهد.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، انتظار می‌رود شاخص قیمت مصرف‌کننده هسته ماه مارس با 0.3 درصد افزایش نسبت به ماه قبل همراه باشد. اقتصاددانان بلومبرگ افزایش مشابهی را برای شاخص کل قیمت مصرف‌کننده نیز پیش‌بینی می‌کنند.

همچنین انتظار می‌رود شاخص قیمت هسته در ماه مارس با 3.7 درصد افزایش نسبت به سال قبل همراه باشد که کمترین میزان رشد از آوریل 2021 به شمار می‌رود. در حالی که رشد قیمت سالانه نسبت به اوج 6.6 درصدی آن در سال 2022 کاهش بسیاری داشته است، پیشرفت‌ها اخیرا نامتوازن بوده‌اند.

این ارقام تورم در حالی رصد می‌شوند که تازه‌ترین گزارش ماهانه اشتغال آمریکا برای پنجمین ماه متوالی از انتظارات فراتر رفت. درحالی‌که مقامات فدرال رزرو به کاهش تقاضای نیروی کار در طول سال گذشته به عنوان یک پیشروی احتمالی برای کاهش نرخ‌های بهره اشاره می‌کنند، جهش 303 هزار نفری در فهرست حقوق و دستمزدها می‌تواند سوالاتی را پیرامون میزان این کاهش و پیامدهای آن برای تورم ایجاد کند.

بسیاری از مقامات فدرال که در طول هفته گذشته صحبت کردند در پیام‌های خود تاکید داشتند که فدرال رزرو قبل از برداشتن اولین قدم برای کاهش نرخ بهره بهتر است منتظر بماند تا نشانه‌های روشن‌تری از اینکه تورم به سمت هدف آن در حال کاهش است وجود داشته باشد.

نشست بعدی مقامات فدرال رزرو قرار است 30 آوریل تا یکم مه برگزار شود و انتظار می‌رود نرخ بهره همچنان ثابت نگه داشته شود. صورت جلسه نشست ماه مارس آن‌ها روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و معامله‌گران همچنین اظهارات جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک در روز پنج‌شنبه را نیز دنبال خواهند کرد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفته است که استخدام قوی به‌تنهایی برای به تعویق انداختن کاهش نرخ‌های بهره کافی نیست، اما این ارقام؛ به‌ویژه زمانی که با افزایش ارقام تورم در ابتدای سال 2024 همراه شود، احتمال کاهش دیرتر یا کمتر در سال جاری را افزایش می‌دهد.

با این حال، تصویر می‌تواند به‌زودی در هفته آینده تغییر کند. سیاست‌گذاران بر اهمیت داده‌های تورم آتی در فرآیند تصمیم‌گیری خود تاکید کرده‌اند.

معامله‌گران پس از گزارش مشاغل، انتظارات خود از کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن یا ژوئیه را کاهش دادند، و قیمت‌گذاری نشان می‌دهد که باتوجه به معاملات آتی، شانس بیشتری برای کمتر از سه کاهش در سال جاری قائل هستند.

مقامات فدرال رزرو در سال جاری سه کاهش نرخ بهره را برنامه‌ریزی کرده‌اند. دایان سوانک، اقتصاددان ارشد شرکت مشاوره KPMG LLP معتقد است که گزارش مشاغل قوی‌تر از انتظار می‌تواند فدرال رزرو را وادار کند تا پیش‌بینی خود را برای سال 2024 از سه به دو کاهش نرخ بهره از نیمه دوم سال کاهش دهد.