به گزارش اکوایران، بلومبرگ اکونومیکس در گزارشی اعلام کرده برنامه‌های دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور پیشین آمریکا - در خصوص افزایش تعرفه کالاهای وارداتی، باعث خواهد شد تورم آمریکا از هدف تعیین‌شده فدرال رزرو فراتر برود؛ امری که باعث افزایش فشارها بر بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ بهره می‌شود.

به نوشته بلومبرگ، دونالد ترامپ وعده داده در صورت پیروزی در انتخاب ریاست‌جمهوری، بر کالاهای وارداتی از چین تعرفه 60 درصدی اعمال کند که این تعرفه برای کالاهای وارداتی از سایر نقاط دنیا، 10 درصد خواهد بود.

در حالیکه سوالات زیادی - مانند اینکه آیا ترامپ واقعا وعده خود را عملی می‌کند - پیرامون این موضوع به وجود آمده، بلومبرگ اکونومیکس ارقام مربوط به برنامه ترامپ را در یک مدل مربوط به اقتصاد آمریکا قرار داده و تأثیرات این اتفاق را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که اجرای این سیاست اقتصادی باعث آسیب رشد اقتصادی آمریکا می‌شود و هزینه‌های زندگی را برای مردم این کشور افزایش می‌دهد.

مدل بلومبرگ اکونومیکس نشان می‌دهد اجرای این تعرفه‌ها باعث می‌شود شاخص هزینه‌های مصرف شخصی هسته - که معیار مورد ترجیح فدرال رزرو برای قیمت‌ها است - تا پایان سال آتی میلادی تا 3/7 درصد افزایش پیدا کند که بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو برای این شاخص است. اقتصاددانانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند به‌طور میانگین تورم 2/1 درصدی برای سال 2025 را پیش‌بینی کرده‌اند.

این مدل بلومبرگ نشان می‌دهد برنامه‌های ترامپ باعث می‌شود که با گذشت دو سال، قیمت‌های مصرف‌کننده 2/5 درصد بیشتر شود و تولید ناخالص داخلی آمریکا نیز 0/5 درصد کاهش پیدا کند. این اتفاق منجر به افزایش فشار بر فدرال رزرو می‌شود تا یک تصمیم مهم بگیرد؛ بانک مرکزی آمریکا یا باید برای مهار تورم، نرخ بهره را افزایش دهد یا اینکه برای تقویت رشد اقتصادی‌، نسبت به کاهش نرخ بهره اقدام کند.

با این حال،‌ عدم اطمینان نسبت به این پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است. «تام اُرلیک» - اقتصاددان ارشد و یکی از نویسندگان این گزارش - اعلام کرده: «متغیرهای زیادی وجود دارد و اخیرا نیز وضع تعرفه‌ای در آن سطح مشاهده نشده است، بنابراین پیش‌بینی دقیق تأثیرات این اتفاق، بسیار دشوار است. با این حال، ما انتظار داریم تعرفه‌های بالا، تأثیرات بزرگی داشته باشند و نتایج ما بر این خطر تأکید می‌کند.»

ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری خود یک جنگ تجاری علیه چین آغاز کرد، اما کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا که یک نهاد دولتی مستقل است، در مطالعه‌ای که سال گذشته میلادی منتشر شد، اعلام کرد تعرفه‌هایی که ترامپ در آن زمان بر محصولات چینی اعمال کرده بود، تأثیرات محدودی بر نرخ تورم آمریکا داشت.

در آن زمان بر بیش از 300 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین تعرفه وضع شد که طبق این مطالعه، تورم آمریکا را تنها 0/2 درصد افزایش داد. شاخص هزینه‌های مصرف شخصی نیز در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ به‌طور میانگین 1/6 درصد بود.

اما وعده انتخاباتی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای انتخابات 2024 که خود را «مرد تعرفه» نامیده، بسیار چشمگیرتر از تعرفه‌های 25 درصدی است که او پیش‌تر بر کالاهای چینی اعمال کرده بود.