به گزارش اکوایران، برای ماه‌­ها داده‌های اشتغال نشان می‌­داد که رونق بازار کار آمریکا به مرور درحال کاهش است، که به همراه کاهش تورم به این گمانه زنی کمک کرد که فدرال رزرو اوایل 2024 کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد.

بااین وجود، تازه ترین داده‌های منتشر شده اشتغال این روایت را وارونه کرد.

گزارش ماهانه "اداره آمار کار" نشان می‌دهد که صورت پرداخت شرکت‌­های آمریکایی در ماه ژانویه 353 هزار نفر افزایش داشته است که بالاترین میزان در طول یکسال گذشته است. استخدام در ماه دسامبر نیز مورد بازنگری افزایشی قرار گرفته است. به­‌طوری که روی‌هم رفته این اعداد نشان دهنده شتاب مجددی است که می‌تواند فعلا هر کاهشی در نرخ بهره را به تاخیر بیندازد.

این گزارش همچنین بازنگری‌ها در معیار سالانه را نیز شامل می­‌شود که ارقام استخدام را در بیشتر زمان‌های سال قبل افزایش داده است، بازار کاری را نشان می­‌دهد که در تقویت هزینه‌­های مصرف کننده و حفظ اقتصاد در مسیر رشد خود بسیار موثر بوده است.

رشد دستمزد نیز افزایش داشته است، به‌طوری که میانگین دریافت‌­های ساعتی 0.6 درصد به طور ماهانه و 4.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

روز چهارشنبه پس از اینکه فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را روی قله 22 ساله آن حفظ کند، جروم پاول به خبرنگاران گفت که "بازار کار قوی باقی مانده است و اعتقاد ما این است که باید از آن استفاده کنیم و با نزدیک شدن به زمان کاهش نرخ‌­های بهره مراقب باشیم".

کاهش‌­های اخیر در نیروی کار از سوی شرکت‌­هایی چون شرکت پست یونایتد پارسل سرویس می‌­تواند نشان دهنده این باشد که تقاضا برای نیروی کار درماه‌­های آتی کاهش خواهد یافت. ولی باوجودی که اخبار مربوط به اخراج ده‌ها هزار نیروی کار توجه همه را جلب کرده است، با 150 میلیون نفر نیروی کار فعال، تعداد آن در کل اقتصاد کمرنگ است.

برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در تلاش است تا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر رای دهندگان را متقاعد کند که اقتصاد آمریکا قوی است این اعداد خبر خوبی محسوب می­‌شود.

بازار کار آمریکا

نرخ بیکاری ایالات متحده برای سومین ماه متوالی روی 3.7 درصد باقی مانده است و نرخ مشارکت نیز 62.5 درصد بوده است. ورود زنان به بازار کار در این کشور کاهش مشارکت مردان را جبران کرده است.

گزارش بازار کار از دو نظرسنجی تشکیل شده است؛ که یکی از کسب‌­وکارها و دیگری از خانوارها انجام می­‌شود. این نسخه شامل به روز رسانی سالانه است که تصویر بهتری را از افزایش دستمزدهای ماهانه در نیمه دوم سال گذشته نشان می‌دهد. به اعتقاد اقتصاددانان که با بلومبرگ گفتگو کرده‌­اند، مهم ترین بخش از گزارش بازار کار همین بازنگری‌هاست که نشان می‌­دهند بازار کار در نیمه دوم سال گذشته از چیزی که تصور می‌­شد پررونق­‌تر بوده است؛ و اگر این بازنگری‌­ها دقیق باشد، نشان می­‌دهند که فشارهای افزایشی بر دستمزد پابرجا خواهد بود که کاهش نرخ‌­های بهره در اوایل سال جاری را برای فدرال رزرو دشوار می‌­کند؛ از اینرو آنها وضعیت پایه برای کاهش نرخ بهره را به ماه مه تغییر دادند.