به گزارش اکوایران، برای سال‌ها وقتی رشد بازار سهام در خطر بود، وال استریت وارد تجارت امن شرکت‌های بزرگ تکنولوژی می‌شد. و اگر رشد اقتصادی در حال کاهش بود، می‌دانست که فدرال رزرو از آن‌ حمایت می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، اما حالا بنظر می‌رسد که مدیران پولی دیگر نمی‌توانند روی این نجات‌دهندگان حساب کنند چراکه جنجالی‌ترین هفته سال برای تمام دارایی‌ها نقشه راه معاملاتی آنها را از بین برده است.

انتشار داده‌های ضعیف بازار کار در روز جمعه، ریسک وقوع یک رکود اقتصادی را افزایش داد. بازار اوراق هشداری صریح ارسال کرد مبنی بر اینکه موضع پولی انقباضی فدرال رزرو اکنون خطر یک اشتباه سیاستی را در پی دارد.

این شرایط درست زمانی اتفاق افتاده است که رونق بزرگ هوش مصنوعی در 2024 پس از گزارش‌های ناامیدکننده از درآمد شرکت‌های بزرگ و نگرانی‌های جدید از اینکه هجمه سرمایه‌گذاری هنوز در بیشتر شرکت‌های بزرگ آمریکایی نتیجه مورد انتظار را نداشته است، متزلزل شده است.

افت بزرگ در سهام شرکت‌های تکنولوژی

سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، که بزرگترین نام‌های آن از ماه ژوئن رشد چشمگیری را تجربه کرد، وارد مرحله اصلاح شد، بطوری که 3 تریلیون دلار از ارزش خود را در طول کمتر از یکماه از دست داد. VIX که شاخصی است از نگرانی سرمایه‌گذاران، به بالاترین حد خود در دوسال گذشته رسید و بازده اوراق 10 ساله نیز بیشترین کاهش را از سال 2008 ثبت کرد.

چندین شرکت مگاکپ فروش شدیدی را تجربه کرده‌اند، بطوری که هم انویدیا و هم تسلا بیش از 20 درصد نسبت به رکوردهای اخیر کاهش یافتند. در همین حال، شرکت مایکروسافت و آمازون هر کدام بیش از 10 درصد ضرر کردند. با اینحال، به استثنای تسلا، سهام بزرگ فناوری در سال جاری همچنان رشد داشته است.

ریزش شاخص Nasdaq 100 

چرخش سخت شرکت‌های بزرگ تکنولوژی (Big Tech)، شاخص Nasdaq 100 را در قلمرو تصحیح فرو برد و بیش از 2 تریلیون دلار ارزش آن در مدت کمی بیش از سه هفته، از بین رفت، چراکه معامله گران شرط‌بندی‌هایی را که بیش از یک سال پول پارو می‌کرد، رها کردند.

این شاخص در روز جمعه با افت 2.4 درصدی بسته شد و زیان خود را پس از رکورد 10 جولای به بیش از 10 درصد رساند و به این صورت از آستانه مطابق با تعریف اصلاحی عبور کرد. Nasdaq 100 در روز جمعه در پایین‌ترین حد خود از اواسط ماه می بسته شد، با اینحال در سال جاری نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است. 

 

نزدک 100

بالاگرفتن انتظارات از رکود اقتصادی پس از گزارش اشتغال

اما این تنها یک هفته پرنوسان در سالی پر از ریسک‌های بزرگ است و فدرال رزرو نیز قصد ندارد به داده‌های یک ماهه (اشاره به داده‌های ضعیف از بازار کار) واکنش بیش از حد نشان دهد. با اینحال، مدیران پولی درحال حاضر از ریسک یک افت خفیف سهام گرفته تا بحرانی تمام عیار همه چیز را پوشش می‌دهند. و مدیران صندوق هایی که میلیاردها دلار از سودهای آسان در طول روندهای داغ مگاکپ بدست آوردند ضربه می‌خورند. 

به گفته پریا میسرا، مدیر پورتفولیو در JPMorgan Asset Management، مدیران پولی با این خطر دست‌وپنجه نرم می‌کنند که فدرال رزرو «خیلی دیر» یا «خیلی آرام» نرخ‌های بهره را کاهش دهد، و همه انواع دارایی‌ها نیز آن را منعکس می‌کنند. بازارها آینده‌نگر هستند و این خطر واقعی را که اقتصاد ممکن است به رشد کمتر از روند سقوط کند تایید می‌کنند.

کاهش نیم واحد درصدی نرخ بهره در سپتامبر که زمانی غیرقابل تصور بود، به سرعت به مبنایی برای گروهی از بانک‌های وال استریت تبدیل شد که ناگهان متقاعد شدند که پاول برای کاهش نرخ بهره بیش از حد منتظر مانده است. گزارش اشتغال جولای یکی از ضعیف‌ترین گزارش‌ها از زمان همه‌گیری بود، درست همانطور که فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده بیشترین کاهش را در طول هشت ماه گذشته نشان داد.

شاخص Nasdaq 100 هفته را با 3 درصد کاهش به اتمام رساند و چهارمین هفته کاهشی خود را ثبت کرد و شاخص S&P 500 نیز هفته گذشته را با 2 درصد کاهش به اتمام رساند. بازده اوراق 10 ساله نیز هفته گذشته با 0.4 درصد کاهش مواجه شد، و یک صندوق قابل معامله در بورس که اوراق را پیگیری می‌کرد بیشترین افزایش خود از سال 2020 را ثبت کرد. شاخص هراس وال استریت، VIX نیز به بالاترین حد خود از سال 2022 رسید و به عدد 30 نزدیک شد.