به گزارش اکوایران، سودآوری سه ماهه چهارم 2023 دلایل زیادی را به سرمایه‌گذاران داد تا پول خود را در بازار سهام بریزند، حتی درحالی که معامله‌­گران باتوجه به شرایط اقتصادی و زمان‌بندی فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره محتاط هستند.

براساس گزارشی از بلومبرگ، نتایج سه ماهه پایانی 2023 نشان دهنده تداوم قدرت شرکت‌­ها باوجود نگرانی‌­ها بوده است. با کاهش هزینه‌ها از سوی شرکت‌ها، ترازنامه‌­ها قوی باقی ماندند و حاشیه­‌های عملیاتی پایدار بودند. در مجموع، شرکت­‌های آمریکایی سال 2023 را با موفقیت شگفت‌آوری به پایان رساندند.

به گفته یک مدیر اجرایی ارشد، رکود هرگز اتفاق نیفتاد، و نتیجه نهایی این است که بسیاری از شرکت­‌ها بسیار کارآمد بودند، عملکرد بسیار خوبی دارند و درآمد کل آنها از این شرایط سود می­‌برد؛ اگر آنها بتوانند به طور کارآمد به کار خود ادامه دهند و نرخ­‌های بهره شروع به کاهش کنند، برای اقتصاد آمریکا بسیار خوب خواهد بود.

نتایج بهتر از انتظار

با بیرون آمدن نتایج تقریبا همه شرکت­‌های S&P 500، سودها در سه ماهه چهارم 2023 فوق العاده به‌نظر می‌رسند. رشد سود حدود 8 درصد بوده است، این درحالی است که انتظارات قبل از شروع فصل بر رشد 1.2 درصدی قرار داشته است.

این پیروزی‌­ها به جبران نااطمینانی اقتصادی کمک کرده است. در طول دوماه گذشته، معامله­‌گران شرط­‌های خود مبنی بر اینکه فدرال رزرو چه زمانی نرخ بهره را کاهش می‌­دهد عقب انداختند. کمرنگ شدن امیدها برای کاهش نرخ‌­های بهره اوایل سال کمک چندانی به اوراق بهادار نکرد، درست زمانی که فصل سود مورد توجه بود. اما حدود 76 درصد از شرکت‌­ها بازدهی مثبت را تجربه کردند، که سبب شد وال استریت با اطمینان دست به خرید مشتاقانه اوراق بهادر بزند.

انویدیا پیشرو تجارت بزرگ فناوری است

شرکت انویدیا در این فصل درآمد قابل توجهی را به‌دست آورد. این شرکت انتظارات را شکست و به کاهش نگرانی‌­ها از کندشدن رشد هوش مصنوعی در کوتاه مدت کمک کرد.

این سازنده تراشه همچنین رهبری "هفت شرکت بزرگ تکنولوژی" را به عهده گرفته است، که سود آنها نتایج S&P 500 را جابجا کرده است. هفت سهام بزرگ موجود در این شاخص، از اپل گرفته تا متا، با رشد 59 درصدی سود در سه ماهه چهارم سال گذشته مواجه بوده‌اند. بدون احتساب این شرکت‌­ها، باقی شاخص، کاهش 1.6 درصدی سود را تجربه کرده است.

اثر مثبت اخراج­‌ها بر حاشیه سود شرکت‌­ها

حاشیه‌­های سود در این فصل تاحدی متفاوت بوده است. 45 درصد از شرکت‌های S&P حاشیه سود عملیاتی را گزارش کرده‌­اند که بیش از تخمین‌­ها بوده است. بااین وجود، حاشیه سود خالص شرکت‌‌ها به میانگین 67 درصدی در طول سال گذشته نزدیک‌تر‌ بود.

در میان شرکت‌­هایی که هزینه­‌ها را کاهش دادند، بسیاری افزایش بهره‌وری و کاهش مشاغل را اعلام کردند. این اخراج‌­ها بخش‌­های مختلف را شامل می‌­شد، از شرکت‌­های تکنولوژی چون آمازون گرفته تا وام‌دهندگانی چون سیتی گروپ و دویچه بانک.

به‌نظر می‌­رسد شرکت‌­ها به روشنی تاثیر اخراج‌­ها و تمرکز بر کارایی را بر حاشیه سود خود دریافتند و این چیزی بود که بازار سهام واقعا آن را می‌خواسته است؛ شرکت­‌هایی که این کار را انجام دادند پاداش خوبی دریافت کردند.

با این وجود، نقاط دیگر جهان این نتایج قوی شرکت­های آمریکایی را تجربه نکرده است. استراتژیست‌­های جی‌پی‌مورگان تخمین می‌زنند سود Stoxx 600 -شاخص بازارهای بورس لندن، پاریس، فرانکفورت و سوئیس- حدود 11 درصد در سه ماهه چهارم سال گذشته کاهش یافته باشد، به‌طوری که این عقب افتادگی سود از شرکت‌­های آمریکایی در طول سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این مساله تاحد زیادی به اثر ضعیف شدن اقتصادهای منطقه‌­ای و بهبود ناامیدکننده در چین مرتبط است، که بازار قابل توجهی برای معدن کاران، خودروسازان و سازندگان کالاهای لوکس اروپایی است.

علاوه بر این، عدم وجود ستاره‌­های بزرگ فناوری در اروپا، که بزرگ‌­ترین محرک­ بازار در ایالات متحده بوده‌­اند، به نتایج ضعیف کمک کرده است.