به گزارش اکوایران،پس از اینکه شرکت فناوری اندویدیا افزایش 265 درصدی در درآمدهای فصلی خود را گزارش کرد و پیش بینی اینکه درآمدهای آن به لطف هزینه‌های دیوانه وار در هوش مصنوعی می‌تواند افزایش بیشتری پیدا کند، قیمت سهام آن اوج گرفت.

براساس گزارشی از فایننشیال تایمز، انویدیا روز چهارشنبه اعلام کرد که درآمد آن در سه ماهه چهارم سال گذشته 22.1 میلیارد دلار بوده‌ است، که از انتظارات وال استریت مبنی بر درآمد 20.4 میلیارد دلاری بسیار فراتر رفت. این شرکت همچنین اعلام کرد که انتظار دارد درآمد آن در سه ماهه سال جاری به 24 میلیارد دلار برسد.

به گفته موسس و مدیرعامل انویدیا، جن سون هوانگ محاسبات سریع و هوش مصنوعی به نقطه عطف خود رسیده است، و تقاضا در سراسر جهان در شرکت­‌ها، صنایع و کشورها درحال افزایش است.

سهام انویدیا روز پنج شنبه در معاملات پیش از بازار بیش از 14 درصد رشد کرد و به 772.90 دلار رسید. این افزایش انویدیا را در مسیر پشت سر گذاشتن آمازون و شرکت مادر گوگل، آلفابت قرار داده است، به‌طوری که اکنون پس از مایکروسافت و اپل به سومین شرکت باارزش بورسی ایالات متحده تبدیل شده است.

انویدیا بزرگ‌ترین محرک افزایش S&P 500 در سال جاری بوده است، به‌طوری که حدود یک‌چهارم افزایش این شاخص مربوط به آن بوده است. اهمیت این سهم به‌طوری افزایش یافته است که برخی سرمایه گذاران و تحلیلگران پیش بینی می‌کردند که گزارش مالی روز چهارشنبه این شرکت ریسکی مشابه با بیرون آمدن داده های تورم داشته باشد.

انویدیا اعلام کرد که سود هر سهم در سه ماهه چهارم 2023 به 4.93 دلار رسیده است، به‌طوری که از انتظارات تحلیلگران فراتر رفته است.

درآمد خالص این شرکت در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 770 درصد افزایش به 12.3 میلیارد دلار رسیده است.

شرکت انویدیا که در سال 1993 به عنوان تامین کننده کارت­‌های گرافیت برای بازی‌­های کامپیوتری تاسیس شد، به نیرویی برای تقاضای هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند، چراکه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چون آلفابت، مایکروسافت، آمازون و متا همگی سرمایه گذاری خود در محاسبات هوش مصنوعی را افزایش داده­‌اند. تراشه­‌های پیشرفته این شرکت، چون H100 به استاندار صنعتی برای توسعه دهندگان هوش مصنوعی تبدیل شده‌­اند تا بتوانند داده‌ها را برای مدل­‌های زبانی بزرگ (LLM) جمع آوری کنند. این شرایط نویدبخش صنعتی جدید به نام هوش مصنوعی مولد است که چت بات­‌ها و دیگر نرم افزارهایی را ایجاد کرده است که می‌توانند یاد بگیرند، درک کنند و در قالب متن، تصویر و ویدئو اطلاعات تولید کنند.

موفقیت سریع ChatGPT شرکت OpenAI سبب شد H100 سال گذشته به داغ ترین کالای سیلیکون ولی تبدیل شود. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا ماه گذشته اعلام کرد که این شرکت قصد دارد موجودی تراشه های H100 خود را در 2024 به 350 هزار تراشه برساند. به نظر می‌رسد، به جای تقاضا، عرضه به محدویت جدید رشد انویدیا در کوتاه مدت بدل شده است.

هوانگ روز چهارشنبه در تماسی با سرمایه گذاران گفت: انویدیا یک الگوی محاسباتی کاملاً جدید به نام هوش مصنوعی مولد را فعال کرده است، و تراشه‌های بسیار ارزشمند آن "در واقع کارخانه‌های تولید هوش مصنوعی" یک انقلاب صنعتی جدید هستند.