به گزارش اکوایران، «جونگ هو لی» - وزیر علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی - در مصاحبه‌ای به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «کره جنوبی به دنبال ظهور به عنوان یک بازیگر برجسته در زمینه‌های به سرعت در حال رشد مانند نیمه‌هادی‌های هوش مصنوعی است.»

این کشور آسیایی بر بازار تراشه‌های حافظه تسلط دارد و شرکت‌های داخلی Samsung Electronics و SK hynix نزدیک به 70 درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. ناظران صنعت می‌گویند تسلط کره جنوبی در بازار تراشه‌های حافظه و دارا بودن اکوسیستم قوی هوش مصنوعی به این کشور مزیتی چشمگیر در رقابت جهانی تراشه‌های هوش مصنوعی می‌دهد.

کره جنوبی در تراشه‌های حافظه بسیار قوی است. هوش مصنوعی به حافظه زیادی نیاز دارد. جیمز لیم - تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در Dalton Investments - گفت: تسلط کره جنوبی در بازار حافظه قطعاً یک مزیت است.

بر اساس «استراتژی دیجیتال» کره جنوبی، این کشور در نظر دارد تا سال 2027 به یکی از سه قدرت برتر هوش مصنوعی جهان تبدیل شود؛ یعنی پس از ایالات متحده و چین.

«جونگ هو لی»، وزیر علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور به سی‌ان‌بی‌سی گفت که این کشور «می‌خواهد موقعیت پیشرو خود را در زمینه نیمه‌هادی حافظه حفظ کند.»

لی گفت: «کره جنوبی به دنبال ظهور به‌عنوان یک بازیگر برجسته در زمینه‌های به سرعت در حال رشد مانند نیمه‌هادی‌های هوش مصنوعی است.»

بسترهایی مانند ChatGPT - که باعث شد در ماه‌های اخیر پذیرش جهانی هوش مصنوعی افزایش یابد - به طور فزاینده‌ای به تراشه‌های حافظه با کارایی بالا نیاز دارند. چنین تراشه‌هایی به مدل‌های هوش مصنوعی مولد این امکان را می‌دهند تا جزئیات مکالمات گذشته و ترجیحات کاربر را به خاطر بیاورند تا پاسخ‌های انسانی ایجاد کنند.

هوش مصنوعی مولد نوعی هوش مصنوعی است که می‌تواند محتوایی مانند متن، تصویر، کد و غیره تولید کند.

برای استفاده از هوش مصنوعی، از جمله مدل‌های زبان بسیار بزرگ، تعداد قابل توجهی از تراشه‌های نیمه‌رسانا برای کار کردن مورد نیاز است و شرکت‌های جهانی به شدت برای ایجاد نیمه‌رساناهای هوش مصنوعی با کارایی بالا و کم‌مصرف بهینه‌سازی شده برای محاسبات هوش مصنوعی رقابت می‌کنند.

سامسونگ و هینیکس، غول‌های تراشه

شرکت‌های سامسونگ و هینیکس دو مورد از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه‌های حافظه با دسترسی تصادفی پویا در جهان هستند و به طور فعال در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا قابلیت‌های خود را تقویت کنند.

سامسونگ در ماه مارس اعلام کرد که قصد دارد 300 تریلیون وون کره (228 میلیارد دلار) در تاسیسات نیمه‌هادی جدید در کره جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

«دیلن پاتل» از شرکت تحقیقاتی و مشاوره SemiAnalysis ماه گذشته به سی‌ان‌بی‌اس گفت: «سامسونگ در حال خرج کردن، خرج کردن و خرج کردن است. چرا اینطور است؟ در این شرایط آن‌ها می‌توانند به فناوری برسند، بنابراین می‌توانند به حفظ موقعیت رهبری خود ادامه دهند.»

داده‌های شرکت تحقیقاتی TrendForce نشان می‌دهد که سامسونگ 40.7 درصد و هینیکس ۴۷ درصد در مدت مشابه در سه ماهه چهارم سال 2022 و میکرون با 26.4 درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

تراشه‌های حافظه در رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به عنوان ابزار ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند.

«سونگ ناکو»، مدیر توسعه هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ در غول اینترنتی ناور کره جنوبی، گفت: «کره جنوبی دارای یک اکوسیستم هوش مصنوعی محلی قوی است که می‌تواند با غول‌های فناوری جهانی رقابت کند.»

«سام آلتمن»، مدیر عامل OpenAI سازنده ChatGPT، در دیدار با «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی در ژوئن، از کره جنوبی خواسته بود که تولید تراشه‌های هوش مصنوعی را رهبری کند. آلتمن همچنین علاقه خود را به سرمایه‌گذاری در استارت آپ های کره جنوبی و مشارکت با سازندگان تراشه‌های بزرگ مانند سامسونگ الکترونیکس ابراز کرد.

انویدیا و اینتل؛ غول‌های هوش مصنوعی ایالات متحده

اینتل و انویدیا به‌عنوان غول‌های هوش مصنوعی ایالات متحده فعالیتی در زمینه تراشه‌ای حافظه ندارند و این خود یک مزیت بسیار برجسته برای کره جنوبی در این زمینه است.

سامسونگ تامین‌کننده تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا برای انویدیا است.

«جفری کین»، نویسنده کتاب در زمینه شرکت‌های فناوری، ماه گذشته به سی‌ان‌بی‌سی گفت که پیش‌بینی می‌کند که سامسونگ «عمیق‌تر در بخش تراشه‌های حافظه فرو برود».

دست بالای کره در صنعت تراشهٔ حافظه

دولت کره جنوبی سرمایه‌گذاری هنگفتی روی هوش مصنوعی انجام می‌دهد.

در سال 2022 میلادی، MSIT اعلام کرد که 1.02 تریلیون وون (786 میلیون دلار) بودجه را برای تحقیق و توسعه نیمه‌هادی هوش مصنوعی در پنج سال آینده اختصاص خواهد داد.

لی به سی‌ان‌بی‌اس گفت: هوش مصنوعی نه تنها باعث رشد صنایع دیجیتال مانند محاسبات ابری و متاورس می‌شود، بلکه به‌عنوان یک عامل کلیدی در بهبود چشمگیر بهره‌وری در صنایع سنتی مانند تولید و لجستیک عمل می‌کند.

او گفت: «با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه های مختلف، اکنون می‌توان اثرات موج‌دار اقتصادی بیشتری را پیش بینی کرد.»

کره جنوبی همچنین 826.2 میلیارد وون را تا سال 2030 برای ساخت تراشه‌های پیشرفته از طریق مراکز داده جدید و همکاری با استارتاپ‌ها اختصاص خواهد داد.

در یک بیانیه مطبوعاتی در ماه گذشته، وزیر گفت: «ارزش اقتصادی و صنعتی نیمه‌هادی هوش مصنوعی همچنان رو به بهبود خواهد بود و کره دست برتر را در بخش تراشه‌های حافظه و ریخته‌گری دارد.»

وی در ادامه گفت: «ما از هیچ تلاشی برای کمک به کره در ایمن‌سازی فناوری نیمه‌هادی هوش مصنوعی در سطح جهانی با استفاده از قابلیت‌های نیمه هادی‌های حافظه خود برای پیشرفت مرحله‌ای نیمه هادی‌های هوش مصنوعی و پرورش کارشناسان نیمه‌هادی هوش مصنوعی دریغ نخواهیم کرد. 

در تلاشی برای به چالش کشیدن غول‌های تراشه‌های آمریکایی، استارت‌آپ طراحی تراشه‌های هوش مصنوعی کره جنوبی، Rebellions، ادعا کرد که تراشه جدیدش از استانداردهای عملکرد معمولی فراتر رفته و بیش از سه برابر از پردازنده‌های گرافیکی معادل Nvidia بهتر عمل کرده است.

«پارک سونگ هیون»، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل Rebellions در ماه می به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از نظر حجم کاری هوش مصنوعی، ما بازده انرژی، کارایی هزینه و ... گاهی عملکرد بهتری داریم.»

طبق گزارش‌ها، Rebellions برای به دست آوردن قراردادهای دولتی رقابت می‌کند، زیرا سئول قصد دارد شرکت‌های محلی خود را تقویت کند.

«جی پی لی» - یکی از مدیران Rebellions - گفت: «بنیانگذاران زیادی که شرکت‌هایی را در منطقه راه‌اندازی می‌کنند و همچنین سرمایه‌گذاران زیادی علاقه چشمگیر به حمایت از این استارت‌آپ‌ها نشان می‌دهند.»