به گزارش اکوایران، رکود سرسخت چین، تولید در سایر کشورهای آسیایی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ اکونومیکس آمده، وضعیت تولید در بسیاری از کشورهای آسیا مانند ویتنام و تایلند وخیم است، زیرا اقتصاد ضعیف چین باعث کاهش تقاضا برای کالاهای این منطقه شده است.

بر اساس شاخص‌ مدیران خرید PMI که روز دوشنبه توسط S&P Global و au Jibun Bank منتشر شد، فعالیت کارخانه‌ای و تولیدی در اقتصادهای کره جنوبی، ژاپن و تایوان همچنان در انقباض باقی مانده است.

بخش اعظم تولید آسیا امید خود را به بازگشت قوی چین پس از همه‌گیری بسته بود اما امروز شاهد تجارت ضعیف‌تر از حد انتظار با دومین اقتصاد بزرگ جهان است. با وجود رشد کُند اقتصاد جهانی که توسط هزینه‌های استقراض بالا و تورم بالا تبدیل به معضل شده است، کارخانه‌ها در تلاش برای یافتن کاتالیزوری برای رشد هستند.

شاخص مدیران خرید PMI کره جنوبی در ماه ژوئن به 47.8 سقوط کرد، در حالی که نرخ ژاپن به زیر 50 سقوط کرد. شاخص PMI تایوان اندکی افزایش یافت اما همچنان سیزدهمین ماه متوالی کاهش فعالیت را ثبت کرد.

«آنابل فیدس» از S&P Global Market Intelligence درباره تایوان گفت: «بعید به نظر می‌رسد تا زمانی که شاهد بهبود شرایط اقتصادی جهانی و تقاضای قوی‌تر در بازارهای کلیدی مانند اروپا و ایالات متحده نباشیم، این بخش شاهد بهبود باشد».

این ناخوشی با افزایش انقباضات تولیدی ویتنام و مالزی در منطقه گسترش یافته است. فعالیت کارخانه‌ها در فیلیپین و میانمار به دلیل تولید ضعیف‌تر با سرعت کمتری گسترش یافت، در حالی که بهترین منطقه تایلند شاهد کاهش شاخص PMI از 58.2 به 53.2 بود.

این مسأله به دنبال سیگنال‌های ناگوار مشابهی از چین در جمعه گذشته است که PMI رسمی تولیدی آن برای سومین ماه متوالی، انقباض را ثبت کرد و محرک‌های بیشتر را تقویت کرد. یک نظرسنجی جداگانه و خصوصی که روز دوشنبه منتشر شد، نشان داد فعالیت‌های تولیدی چین با سرعت بسیار کمی در حال گسترش است، زیرا شرکت‌ها نسبت به چشم‌انداز تولید خود محتاط‌تر شده‌اند.

داده‌های تجاری کره جنوبی در آخر هفته نشان داد که محموله‌ها به مقصد دومین اقتصاد بزرگ جهان 19 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ این یعنی سیزدهمین ماه متوالی کاهش در این بخش.

البته یکی از نقاط روشن در این منطقه، اندونزی بود که در ماه ژوئن در بحبوحه تولید قوی‌تر، سفارشات جدید و اشتغال، شتاب تولید خود را افزایش داد.

آسیای جنوب شرقی با وجود کاهش رونق پس از کووید، وضعیت خوبی دارد. «مریم بلوچ» - اقتصاددان در S&P گلوبال مارکت اینتلیجنس - می‌گوید: عدم قطعیت اقتصادی جهانی و افزایش نرخ‌های سیاست در سراسر جهان، مسیر چالش‌برانگیزی را در پیش رو ترسیم می‌کند.