به گزارش اکوایران، دیپلمات‌های ارشد هفت کشور دموکراتیک ثروتمند، معروف به گروه «جی ۷» موضع سختی در قبال تهدیدهای فزاینده چین علیه تایوان و آزمایش‌های بی‌ملاحظه موشک‌های دوربرد کره شمالی اتخاذ کردند. آن‌ها همچنین به دنبال راه‌هایی برای افزایش حمایت‌ها از اوکراین و تنبیه روسیه هستند.

به نوشته پایگاه آسوشیتدپرس، در حالی که نمایندگان هفت کشور برای اجلاسی دوروزه در یک شهر تفریحی ژاپن گرد هم می‌آیند، جنگ اوکراین بخش زیادی از نشست روز دوشنبه را به خود اختصاص خواهد داد. انتظار می‌رود که ملاقات رهبر این هفت کشور ماه آینده و در شهر هیروشیمای ژاپن رخ دهد.

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت که در نقطه عطف نبرد اوکراین قرار داریم و باید قاطعانه علیه تلاش‌های یک‌جانبه روسیه برای تغییر زوری وضع موجود، حمله به اوکراین و تهدید استفاده از تسلیحات هسته‌ای بایستیم.

برای هیئت آمریکایی، برگزاری این رویداد در واکنش جهانی به جنگ اوکراین و مهار چین، اهمیت بسیاری دارد. این دو موضوعاتی هستند که وزرای خارجه کشورهای جی ۷ آن‌ها را چالش‌های پیشروی نظم بین‌المللی پساجنگ جهانی دوم می‌دانند.

یک مقام ارشد آمریکایی که همراه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اجلاس می‌رود، به خبرنگاران گفت که هدف دولت بایدن در مذاکرات، حمایت از اوکراین است؛ از جمله طرح‌های زیرساخت‌های انرژی اوکراین که در نشست سال گذشته جی ۷ در آلمان آغاز شد و همچنین تضمین تداوم ارسال کمک‌های نظامی به کیف.

این مقام گفت که تشدید اقدامات علیه روسیه، به ویژه از طریق تحریم‌های اقتصادی و مالی که برای اولین‌بار در جلسه دسامبر ۲۰۲۱ جی ۷ مطرح شده بود، نیز یکی از اولویت‌ها خواهد بود.

کاسه صبر توکیو لبریز شد: دستور کار اجلاس گروه جی ۷

هفته‌های آتی برای اوکراین اهمیت زیادی دارد؛ حمله فعلی روسیه تا حد زیادی متوقف شده و اوکراین در حال تدارک یک ضد حمله است. این مقام آمریکایی گفت: در مورد تقویت توانمندی‌های دفاعی و بازدارندگی بلندمدت اوکراین نیز بحث و گفتگو خواهد شد که می‌تواند جایگاه کیف برای مذاکرات احتمالی صلح را بهبود بخشد.

نقش ژاپن، تنها عضو آسیایی جی ۷ به عنوان مسئول اجلاس امسال فرصتی برای بحث در مورد اقدامات هماهنگ علیه چین را فراهم می‌کند. رهبران و وزرای خارجه هفت کشور، اخیراً دیدارهای خود از چین را به پایان رسانده و انتظار می‌رود که دیپلمات‌های آن‌ها در مورد برداشت خود از موضع چین در مسائلی مانند کره شمالی، تایوان و جنگ اوکراین گفتگو کنند.

در شام کاری خصوصی یکشنبه‌شب که اولین دیدار رسمی دیپلمات‌ها بود، هایاشی خواستار ادامه گفت‌وگو با چین در مورد بسیاری از چالش‌های جهانی شد که مشارکت پکن در آنها حیاتی است. از جمله منافع چین که با منافع کشورهای دموکراتیک ثروتمند درهم‌تنیده است؛ مانند تجارت جهانی و مسائل مالی.

اما دیپلمات‌ها همچنین به دنبال رسیدگی به موضع تهاجمی‌تر چین در شمال شرق آسیا هستند. جایی که دموکراسی خودگردان تایوان توسط جاه‌طلبی‌های سرزمینی پکن در تهدید است.

هایاشی به وزیران جی ۷ گفت: کشورهای خارج از منطقه باید به ساخت و تقویت رابطه‌ای باثبات و سازنده با چین ادامه داده و در عین حال با ابراز نگرانی از پکن بخواهند که به عنوان عضوی از جامعه بین‌الملل، مسئولانه رفتار کند.

چین اخیراً هواپیماها و کشتی‌هایی برای شبیه‌سازی محاصره دریایی تایوان اعزام کرده است. همچنین پکن به سرعت در حال افزایش کلاهک‌های هسته‌ای خود بوده و موضع سخت‌تری نسبت به ادعاهای سرزمینی خود در مورد دریای چین جنوبی اتخاذ کرده است.

نگرانی ژاپن را می‌توان تلاش سال‌های اخیر توکیو برای تغییر اصل دفاعی و غیرتهاجمی خود دانست که پس از جنگ جهانی دوم اتخاذ کرده بود. ژاپن به دنبال کسب قابلیت حمله‌های پیشگیرانه و موشک‌های کروز برای مقابله با تهدیدهای روزافزون است.

بلینکن، دیپلمات ارشد ایالات متحده قرار بود در ماه فوریه از پکن بازدید کند، اما این سفر به دلیل ماجرای بالون جاسوسی چینی فعلاً به تعویق افتاد.

بلینکن در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کوتاهی داشت، اما تماس‌های سطح بالا بین واشنگتن و پکن کم‌تر شده است. این مقام ارشد آمریکایی گفت: بنابراین بلینکن به دنبال کسب اطلاع از همتایان فرانسوی و آلمانی خود در مورد تعامل آنها با چینی‌ها خواهد بود.

علی‌رغم برخی نشانه‌ها، خصوصاً اظهارات امانوئل ماکرون مبنی بر اینکه جی ۷ بر سر مسئله چین اختلاف دارند، این مقام گفت که اعضای جی ۷ نگرانی مشترکی در مورد اقدامات چین دارند. وی افزود که وزرای خارجه درباره چگونگی ادامه رویکرد هماهنگ در قبال پکن گفتگو خواهند کرد.

همچنین کره شمالی برای ژاپن و دیگر کشورهای منطقه یک نگرانی بزرگ است.از سال گذشته، پیونگ‌یانگ حدود ۱۰۰ موشک را آزمایش کرده است؛ از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که پتانسیل رسیدن به خاک آمریکا را داشته و انواع سلاح‌های کوتاه‌برد دیگر که کره جنوبی و ژاپن را تهدید می‌کند.

هایاشی نگرانی شدید خود در مورد پرتاب بی‌سابقه موشک‌های بالستیک کره شمالی به شیوه‌هایی که سابقه نداشته را ابراز کرده است.