به گزارش اکوایران، پس از سال‌ها بدون نشست رسمی، دومین دیدار دو ماه گذشته بین رهبران ژاپن و کره جنوبی یک پیروزی دیگر به نفع دولت بایدن بوده که به دنبال متحدکردن شرکای خود علیه کره شمالی چین است.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، روز یکشنبه، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن برای گفتگو با یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی وارد سئول شد. این دو در عین درک اهمیت روابط پایدار با چین که بزرگ‌ترین شریک تجاری آن‌ها است، به دنبال تقویت همکاری تجاری و نظامی با ایالات متحده هستند.

واشنگتن و پکن بر سر همه چیز، از تأمین تراشه‌ها و فناوری‌های پیشرفته گرفته تا سرنگونی بالون جاسوسی چینی و همکاری چین با ولادیمیر پوتین، با هم اختلاف دارند. کره شمالی نیز که هر روز جسورتر می‌شود، چند ساعت قبل از برگزاری نشست ماه مارس بین کیشیدا و یون در توکیو، یک موشک بالستیک قاره‌پیما شلیک کرد.

دولت بایدن به دنبال کمک از شرکای خود مانند سئول و توکیو برای اعمال محدودیت‌های گسترده بر فروش تراشه‌های پیشرفته به چین است تا از پیشرفت این کشور در طیف وسیعی از فناوری‌های پیشرفته جلوگیری کند.

کاک سو شین، دیپلمات سابق که زمانی به عنوان سفیر کره جنوبی در ژاپن خدمت می‌کرد، گفت که تلاش‌های ایالات متحده ممکن است عاملی در احیای روابط سئول و توکیو بوده باشد. او گفت که نگرانی‌های مشترک امنیتی هر دو کشور که عمدتاً چالش هسته‌ای کره شمالی و چین را شامل شوند نیز در روابط ژاپن و کره جنوبی اثر داشتند.

شین گفت: برای کره و ژاپن کاملاً غیرعادی است که روابط خود را برای مدتی طولانی در چنین وضعیت بدی رها کنند. این یک وضعیت باخت-باخت بود که دو کشور را در یک چرخه معیوب گرفتار کرده بود. با اینکه در جریان تغییرات اولویت‌های استراتژیک خود می‌توانستند شرکای خوبی برای هم باشند.

دفتر رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت که احتمالاً کیشیدا و یون در مورد مسائل مربوط به صنایع امنیتی و فناوری پیشرفته و همچنین بازگرداندن دیپلماسی رفت‌وبرگشتی که بیش از یک دهه پیش به دلیل اصطکاک سیاسی از دستور کار خارج شده بود، گفتگو خواهند کرد.

برای اولین‌بار در ۱۲ سال گذشته، نشست رسمی بین آن‌ها در ماه مارس در توکیو برگزار شد و پس از آن گفتگوهای امنیتی در آوریل و نشست وزیران دارایی آنها در هفته گذشته برگزار گردید.

آخرین سفر نخست‌وزیر ژاپن به کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ انجام شد. شینزو آبه، نخست‌وزیر وقت ژاپن در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در پیونگ چانگ شرکت کرد و به طور جداگانه با مون جائه‌این، رئیس‌جمهور وقت کره گفتگو کرد. آخرین نشست رسمی دوجانبه در سئول در اکتبر ۲۰۱۱ بود.

کینه‌های تاریخی

یون برای مناقشه طولانی‌مدت غرامت اشغال شبه‌جزیره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ و بهره‌کشی اجباری از کارگران، راه حلی دارد. او پیشنهاد داده شرکت‌های کره‌ای غرامت کارگران اجباری را به صندوقی واریز کنند که البته این پیشنهاد مورد عموم قرار نگرفت.

این پرداخت‌ها برای جلوگیری از اجبار شرکت‌های ژاپنی به دادن غرامت است؛ زیرا توکیو باور دارد که تمام این ادعاها بر اساس توافقنامه ۱۹۶۵ حل‌وفصل شدند. دولت بایدن از این اقدام استقبال کرده و آن را یک توافق پیشگامانه خواند.

در پی این اقدام و در ماه آوریل، کره جنوبی ژاپن را به فهرست شرکای تجاری ترجیحی خود بازگرداند. اواخر همان ماه، وزارت بازرگانی ژاپن نظر مردم در مورد بازگرداندن کره جنوبی به فهرست شرکای تجاری ترجیحی را جویا شد که در نهایت فرآیند صادرات به کره جنوبی را ساده‌تر می‌کرد.

نائوکو آئوکی، دانشمند علوم سیاسی مؤسسه رَند گفت که وظیفه کلیدی کیشیدا درک انتقادات داخلی از یون بوده که در مورد پیشنهاداتش برای پایان‌دادن به اختلاف بر سر غرامت با آن مواجه است.

او گفت: فکر نمی‌کنم کیشیدا بتواند همه را راضی کند، اما برطرف‌کردن برخی از نگرانی‌های موجود در کره جنوبی، بخش مهمی از این سفر خواهد است.

همچنین نشست سران در سئول می‌تواند به حمایت از تایوان در برابر کمک کند؛ در سفر ماه آوریل یون به واشنگتن، کره جنوبی در بیانیه محکمی که بازتاب اظهارات دولت کیشیدا بود، با هرگونه اقدام یک‌جانبه در مورد تایوان شدیداً مخالفت کرد.

چئون سونگ وون، دبیر سابق راهبرد امنیتی دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی گفت: باید بدانیم که دلیل اصلی همکاری سه‌جانبه با ایالات متحده، حمایت از تایوان است. بنابراین، مشارکت در گفتگوی راهبردی جمعی با چین بسیار مهم است. به جای مسابقه تسلیحاتی، باید بر کنترل تسلیحات تأکید شود.

در اواخر این ماه، موضوع محدودسازی زرادخانه هسته‌ای در حال گسترش چین در اجلاس سران گروه هفت و به میزبانی ژاپن در هیروشیما مورد بحث قرار خواهد گرفت. از یون دعوت شده است و انتظار می‌رود که وی برای گفتگوهای سه‌جانبه به نخست‌وزیر ژاپن و بایدن بپیوندد.

آئوکی گفت: فکر نمی‌کنم هیچ یک از دو کشور بخواهند تغییر شکل و تسلط بر منطقه به دست توانایی‌های روزافزون و فشار اقتصادی چین را شاهد باشند.