به گزارش اکوایران، رشد سهام تکنولوژی سبب شد سهام وال استریت در روز جمعه صعود کرده و در سطح بالاتری بسته شود، این درحالی است که قیمت‌های جهانی نفت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود را ثبت کرد چراکه سرمایه گذاران گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها را ارزیابی کردند و روی نتایج قوی «نتفلیکس» و «سیاست پکن برای تقویت تقاضا» تمرکز داشتند.

براساس گزارشی از رویترز، هر اونس طلا برای اولین بار از 2700 دلار فراتر رفت. به گفته گرک باسوک، مدیراجرایی ارشد در سرمایه گذاری AXS، وسعت نااطمینانی‌ها سبب شد طلا افزایش قوی داشته باشد؛ چرا که سرمایه‌گذاران در میانه نااطمینانی‌های عمیق، سبد دارایی خود را با پناهگاه‌های امن‌تر متنوع سازی می‌کنند.

صعود سهام و رکوردزنی S&P 500 و Dow 

شتاب سهام شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی شاخص Nasdaq را تقویت کرد، درحالی که S&P 500 و Dow Jones به رکوردهای جدیدی صعود کردند.

هر سه این شاخص‌ها ششمین هفته متوالی رشد را ثبت کردند، که طولانی‌ترین دوره افزایشی از اواخر سال گذشته است.

نتفلیکس، پیشران سهام تکنولوژی

گزارش پلتفرم پخش آنلاین نتفلیکس حاکی از اضافه شدن مشترکین بسیار به آن بود. به گفته جی هاتفیلد، مدیراجرایی ارشد شرکت ICM در نیویورک، نتفلیکس بخش تکنولوژی را به حرکت درآورد و زمانی که بخشی قوی است مردم بخش‌های دیگر را می فروشند، بنابراین شاخص Nasdaq جلودار رشد بوده است و Dow عقب مانده است. درحالی که چند روز قبل برعکس آن اتفاق افتاد، بنابراین این رشد هیجانی کلاسیک بازار است.

به گفته هاتفیلد، سرمایه گذاران درحال پاسخ به کاهش جهانی نرخ‌های بهره و قوی ماندن اقتصاد آمریکا هستند. تنها نااطمینانی اکنون انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که بنظر می‌رسد معامله گران درباره نتیجه آن هم آسوده تر شده‌اند.

شاخص میانگین صنعتی Dow Jones با 0.09 درصد افزایش به 43275.91 واحد و شاخص S&P 500 نیز با 0.4 درصد افزایش به 5864.67 واحد رسید. شاخص ترکیبی Nasdaq نیز با 0.63 درصد افزایش به 18489.55 واحد صعود کرد.

رشد سهام اروپا و چین

سهام اروپایی نیز روز گذشته در سطح بالاتری بسته شدند که با تجدید حیات سهام تکنولوژی در پایان یک هفته متلاطم اتفاق افتاد، که شامل نتایج درآمدی متفاوت و کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا بود. شاخص STOXX 600 دومین هفته افزایشی خود را ثبت کرد.

افزایش در سهام چین در واکنش به اقدامات سیاستی اخیر دولت این کشور برای تقویت تقاضا نیز اعتماد سرمایه گذاران را افزایش داد.

شاخص MSCI از سهام جهانی با 0.59 درصد افزایش به 857.11 رسید.

کاهش بازده اوراق خزانه‌داری و شاخص دلار آمریکا

این درحالی است که بازده اوراق خزانه آمریکا با کاهش مواجه شد، چراکه بازار به دنبال افزایش‌های بزرگ ماه گذشته تثبیت شد و فعالان بازار در پی داده‌های اقتصادی قوی‌تر از انتظار آمریکا، کاهش کمتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را قیمتگذاری کردند.

شاخص دلار نیز پس از پنج جلسه متوالی افزایش با کاهش مواجه شد، چراکه اشتیاق به ریسک در پی اعلام محرک‌های اقتصادی چین بهبود پیدا کرد.

معاملات آتی نفت خام نیز با کاهش مواجه شدند و در مسیر ثبت بزرگترین کاهش هفتگی خود از اوایل ماه سپتامبر قرار گرفتند، باتوجه به اینکه نگرانی‌ها از بابت کاهش تقاضا در چین همچنان باقی است و سرمایه گذاران چشم انداز متفاوتی را از شرایط درگیری در خاورمیانه داشتند.

شاخص برنت با 1.87 درصد کاهش به 73.06 دلار در هر بشکه رسید، درحالی که شاخص وست تگزاس با 2.05 درصد کاهش 69.22 دلار معامله شد.