بلومبرگ در گزارش امروز خود نوشته که اروپا برای مبارزه با بحران انرژی متوسل به مالیات و سهمیه بندی می‌شود.

اورسلا وون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، خواستار اقدامات اساسی برای مهار بحران انرژی، انجام اقدامات لازم برای سهمیه بندی و کاهش سود شرکت‌های انرژی شد.

پیشنهاداتی که روز چهارشنبه او در سخنرانی‌اش در پارلمان اروپا ارائه می‌دهد بحث‌ها را میزان کشورهای عضو تشدید می‌کند زیرا اولویت‌ها و آسیب پذیری‌های کشورها با هم متفاوت است. او پیش از این مجبور شد در میان ازدحام مخالفت‌ها و اختلافات، ایده اعمال سقف قیمت بر گاز وارداتی روسیه را متوقف کند.

قیمت گاز از زمانی که اتحادیه اروپا تمایل به اقدام هماهنگ نشان داده کاهش پیدا کرده است، اما حالا سؤال کلیدی برای بازارها این است که آیا پیشنهاد او برای کاهش پنج درصدی مصرف گاز در مذاکرات مختلف دوام می‌آورد یا خیر؟

از نظر سیاسی با وجود تفاوت‌ها، به نتیجه رساندن این طرح دشوار است ولی این یک گام بزرگ برای مهار بحران انرژی است که به خاطر کاهش جریان گاز روسیه به وجود آمده است.

بازارها همچنین امیدوارند که قانونگذاران اروپایی اقداماتی را انجام دهند تا فشار وارده بر معامله گران انرژی را که به خاطر افزایش زیاد وثیقه تقاضا شده به وجود آمده را کاهش دهند.

کمیسیون اروپا همزمان در حال مذاکره با تنظیم کننده های مالی است و سازمان بورس و اوراق بهادار اروپا در روز سه شنبه اعلام کرد که بررسی می‌کند آیا در حال حاضر اقدامات نظارتی بیشتری علاوه بر آنچه که در حال حاضر وجود دارد ضروری است؟

 چندین کشور برای جلوگیری از بحران، اقداماتی را برای کمک به شرکت های انرژی انجام داده اند تا از ایجاد بحرانی مانند بحران لهمان (بسیاری از اقتصاددانان بحران ورشکستگی بانک برادران لهمان را نقطه شروع بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ می‌دانند) جلوگیری کنند. هرگونه اقدام متمرکز بر روی نقدینگی در حال کمتر شدن است.

مایرید مک گینس کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای در آخر هفته گفت: ما می‌دانیم فشارهایی از ‌جانب نقدینگی به وجود آمده است. ما نیاز داریم تا تنظیم کننده‌ها را نشان دهیم و درک کنیم که چگونه می‌توانند به طور مؤثر کار کنند؟ او گفت که به دنبال جریان شکن‌ها نیز هستند ولی جزئیات بیشتر در حال تکمیل است.

نکات اصلی پیشنهادات طرح وون در لاین بر اساس آخرین پیشنهاد ها عبارتند از:

یکم: سقف درآمد تولید برق شرکت‌های انرژی های تجدید پذیر و هسته‌ای را به ۱۸۰ یورو (۱۸۰ دلار) در هر مگاوات ساعت برساند. در نتیجه این پیشنهاد، سهام شرکت‌های مرتبط در روز سه شنبه افزایش یافت زیرا این سطح هنوز بالاتر از سطح پیش از جنگ است.

دوم: مالیات شرکت‌های صنایع نفت، گاز، زغال سنگ و‌ پالایشگاه‌ها حداقل به ۳۳ درصد از سود اضافی آن ها برسد سودهای سال ۲۰۲۲ بیست درصد بیشتر از میانگین سه سالی است که از سال ۲۰۱۹ شروع شده است. این اقدام استثنایی و موقت است و اعمال آن بر عهده کشورهای عضو می‌باشد.

سوم: هدف کاهش مصرف کلی تا ده درصد و هدف کاهش اجباری تقاضا در ساعات اوج مصرف انتخابی تا ۵ درصد نیز از پیشنهادات اصلی این طرح است.

چالش، یافتن راه حلی در سطح اتحادیه اروپاست که با کشورهای عضو با منابع مختلف انرژی، ثروت و قدرت صنعتی متفاوت متناسب باشد. نشست وزرای انرژی در هفته قبل نشان داد که برخی از اختلافات چقدر عمیق هستند.

برای دستیابی به توافقی قبل از ماه اکتبر (زمانی که تقاضای گرمایشی فصل زمستان شروع می‌شود) جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد جلسه اضطراری دیگری را برای ۳۰ سپتامبر تشکیل داده است.

بلومبرگ مطرح کرده است در حال حاضر هیچ عصای جادویی برای بازگرداندن قیمت‌ها به سطح قبل از جنگ وجود ندارد. کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اعلام کرده که با یک بسته اضطراری هدفمند، می‌توان فشار بر قیمت‌ها را کاهش داد و به شهروندان کمک کرد.