به گزارش اکوایران به نقل از فوربز- رشد تکنولوژی باعث تغییر روزافزون نیاز مشاغل و صنعت شده است. می‌توان ماشینیزه شدن کارخانجات را مثالی از آن دانست. در دنیای امروزی که بسیاری از کارهای فیزیکی جای خود را به ماشین‌آلات خودکار یا حوزه‌ی آی‌تی داده‌اند، یادگیری این ۴ مهارت ضروری است.

با توجه به حجم پوشش رسانه‌ای ChatGPT OpenAI ، چت‌باتی که طبق تیترهای خبری می‌تواند مقاله‌نویسی دانشجویی برای همیشه تغییر دهد یا جایگزینی برای نویسندگان باشد، بحث جایگزینی مشاغل حرفه‌ای توسط ربات‌ها دوباره زنده شده است.

چه کسی می‌داند که چت‌بات در نهایت چه تأثیری خواهد داشت. اما گزارش جدیدی از مؤسسه Burning Glass که با مشارکت انجمن Business-Higher Education و Wiley انجام شد، نشان می‌دهد که مهارت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نه تنها از جمله سریع‌ترین و گسترده‌ترین مجموعه‌های مهارتی در بین صنایع در بازار کار هستند، بلکه داشتن آنها در افزایش حقوق تأثیرگذار باشد.

مت سیگلمن، رئیس مؤسسه غیرانتفاعی Burning Glass تحقیقات بازار کار می‌گوید: باید در این تصور که اتوماسیون یک تهدید پنهان است، تجدید نظر کنیم. افرادی که کارشان شامل استفاده از مهارت‌های اتوماسیون است، به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین، دستمزد می‌گیرند.

با این حال، او اذعان می‌کند که برخی مهارت‌ها در متوسط مشاغل به سرعت در حال تغییر بوده و کسانی که با پیشرفت مهارت‌ها همراه نیستند، در خطر بی‌کاری قرار دارند. نوعی جابه‌جایی که به معنی از دست رفتن مشاغل نیست؛ بلکه به معنای پدیدآمدن یک سری مهارت کاملاً جدید بوده که نیروی کار امروزی هنوز بر آن‌ها مسلط نشده است.

بنابراین، جویندگان کار باید دنبال چه مهارت‌هایی باشند؟ پژوهش مؤسسه Burning Glass، با تحلیل داده‌های ۲۲۸ میلیون آگهی شغلی در هفت سال گذشته و تقریباً ۳۰۰۰۰ مهارت، از جوشکاری گرفته تا مهندسی داده‌ها، مهارت‌ها را در ۴۴۴ «خوشه»، مانند تولید یا تجزیه و تحلیل داده‌ها، گروه‌بندی کرد.

طبق این تحلیل، چهار خوشه مهارتی نه تنها سریع‌ترین رشد را داشته، بلکه در اکثر حوزه‌های کاری وجود دارند. به دلیل سرعت رشد و دسترسی، مجموعه مهارت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، پردازش ابری و مدیریت محصول و رسانه‌های اجتماعی، باعث برهم خوردن روند بازار کار شده و بهترین موقعیت‌های شغلی به همراه دارند.

سیگلمن می‌گوید: این مهارت‌ها به احتمال زیاد در کاری که انجام می‌دهید وجود دارد. این گزارش نشان داد که در سال ۲۰۲۱، از هر هشت آگهی شغلی، یکی به یکی از چهار مجموعه مهارت نیاز دارد.

سیگلمن جزء لیست فوربز از افرادی است که آینده کار را شکل خواهند داد. همچنین در ۱۵ نوامبر در نشست آینده کار فوربس درباره تحقیقات این مؤسسه صحبت کرد.

سیگلمن در ماه نوامبر گفت: علی‌رغم بادهای معکوس اقتصادی، با پدیده کمبود استعداد در بازار کار و عدم تعادل در تعداد افرادی که بازار به مهارت‌هایشان نیاز دارد، مواجهیم. تحقیقات او نشان می‌دهد که یک شغل متوسط در پنج سال گذشته، به دلیل اتوماسیون، تکنولوژی و همچنین گسترش مهارت‌ها در سراسر بازار، شاهد جایگزینی ۳۷ درصد از مهارت‌های مورد نیاز خود بوده است.

این گزارش تفصیلی همچنین نشان داد در آمریکا، افرادی که چهار خوشه مهارتی را یاد گرفته و تقویت کنند، در زمینه دستمزد با اختلاف زیادی از سایرین جلوترند.

به علاوه، او مهارت‌هایی را می‌شمارد که در حال ناپدیدشدن بوده، رشد آهسته‌ای داشته یا در حال افول‌اند که شامل مشاوره تجاری، فروش تخصصی، معماری و مدیریت پایگاه داده و طراحی و توسعه وب است. شغل‌های رو به کاهش نیز، عبارت‌اند از مدیران پایگاه داده، مشاوران مالی شخصی و حسابرسان است.

سیگلمن به افراد جویای کار توصیه می‌کند به جای شغل خاصی، بیشتر به مهارت‌هایی که کسب می‌کنند، فکر کنند. او می‌گوید: به همان مقدار که پیداکردن کار مناسب باعث پیشرفت حرفه‌ای شما می‌شود، حداقل به همان اندازه، کسب مهارت‌های آن شغل نیز مهم است

او می‌گوید: مردم با یادگیری مهارت‌های رو به رشد و پرکاربرد، در زمینه‌هایی که بازار نیاز دارد؛ اما همچنان کمبود مهارت دیده می‌شود، می‌توانند فرصت‌های کاری جدیدی بیابند.