به گزارش اکوایران کل جمعیت حاضر در سن اشتغال کشور در تابستان امسال 63 میلیون و 702 هزار نفر برآورد شده که از این  تعداد 26 میلیون و 112 هزار نفر در جمعیت فعال اقتصادی قرار دارند. به بیان دیگر 41 درصد از جمعیتی که در سن کار قرار دارند(15 ساله و بیشتر) تنها حدود 41 درصد متقاضی شغل بوده و تمایل به کار کردن دارند. 59 درصد از جمعیت کشور نیز به هر دلیلی تمایلی به کار کردن ندارند. همچنین نرخ بیکاری نیز در تابستان امسال 8.9 درصد به ثبت رسیده، این نرخ نشان می دهد تقریبا از هر ده نفری که در جمعیت فعال اقتصادی کشور هستن، یک نفر نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کند. نرخ بیکاری در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش یافته، اما این در حالیست که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در همین برهه زمانی پایین آمده است. با توجه به همزمانی کاهش هر دو این متغیر نمی توان لزوما بیان کرد که با کاهش نرخ بیکاری، وضعیت بازار کار نیز در تابستان امسال نسبت به تابستان 1400 بهبود یافته است.

وضعیت کنونی جمعیت غیر فعال تابستان 1400

همانگونه که گفته شد تنها حدود 40 درصد از جمعیت ایران تمایل به کار کردن دارند و مابقی جمعیت غیر فعال کشور را تشکیل می دهد. تعداد جمعیت غیر فعال کشور در تابستان سال گذشته 37 میلیون و 75 هزار نفر برآورد شده است. بررسی ها نشان می دهد 91.4 درصد از این جمعیت هنوز هم غیر فعال هستند، به عبارت دیگر 33 میلیون و 886 هزار نفر از کسانی که در تابستان سال گذشته تمایلی به کار کردن نداشته اند، در تابستان امسال نیز متقاضی شغل نبوده اند. در نتیجه 8.6 درصد کسانی هم که در تابستان سال گذشته غیر فعال بوده در تابستان امسال به جمعیت فعال اقتصادی افزوده شده اند.

همانگونه که گفته شد جمیعت فعال اقتصادی را کسانی تشکیل می دهد که تمایل به کار کردن داشته و در چند هفته گذشته( زمان آمار گیری) جویای شغل بوده اند، در نتیجه این جمعیت متشکل از بیکاران و شاغلین است. از منظر اقتصادی بیکارانی که جویای شغل هستند و کاری پیدا نمی کنند بیکار تلقی می شوند، بنابراین شرط بیکار محسوب شدن به دنبال شغال گشتن است، حتی کسانی که به دلیل نا امیدی از پیدا کردن شغل دیگر به دنبال کار نمی گردند نیز جز بیکاران محسوب نمی شوند.

بر اساس آمار 6.8 درصد از جمعیت غیر فعال در تابستان سال گذشته در تابستان امسال شاغل شده اند، این تعداد حدود 2 میلیون و 521 هزار نفر است. همچین 1.8 درصد از کسانی که تابستان گذشته جز جمعیت غیر فعال بوده در تابستان امسال بیکار محسوب می شوند، به بیان دیگر حدود 667 هزار نفر از افرادی که در تابستان سال گذشته جز جمعیت غیر فعال بوده اند در تابستان امسال به جمعیت فعال اقتصادی افزوده شده اما نتوانسته اند برای خود شغلی پیدا کنند.

photo_2022-12-09_11-57-24