به گزارش اکوایران کل جمعیت شاغل کشور در بهار سال جاری 23 میلیون و 577 هزار نفر برآورد شده، این تعداد نسبت به بهار سال کذشته بالغ بر 100 هزار نفر کاهش یافته است. از سویی دیگر کل جمعیتی که در کشور قادر به کار کردن هستند با به اصطلاح در سن کار قرار دارند، 63 میلیون و 518 هزار نفر هستند، بر این اساس نسبت اشتغال کل در اقتصاد کشور در بهار امسال 37.1 درصد بوده است، به بیان ساده تر از کل جمعیت کار در کشور تنها حدود 37 درصد درصد دارای شغل هستند، بررسی ها نشان می دهد سهم مردان به شکل قابل توجهی بیشتر از بانوان از جمعیت شاغل کشور است.

از تقسیم کل جمعت شاغل به کل جمعیتی که در محدوده سن کار(15 ساله و بیشتر) قرار دارند، نسبت اشتغال به دست می آید، این شاخص یکی از مهم ترین پارامتر ها برای سنجش وضعیت بازار کار است. نسبت اشتغال در حالی در در بهار 37 درصد به ثبت رسیده که در تابستان 98 این شاخص 40.2 درصد بوده است. حتی نسبت اشتغال در مقایسه با فصل مشابه سال قبل نیز حدود نیم درصد کمتر شده، به طور کلی بررسی ها نشان می دهد نسبت اشتغال در سه سال گذشته به شکل قابل توجهی کاهش یاقته و از حدوود 40 درصد به محدوده 37 درصد رسیده است. کاهش نسبت اشتغال در حالی در چند فصل گذشته رقم خورده که در همین بازه زمانی نرخ بیکاری هم کاهش یافته بود. این امر نشان می دهد کاهش بیکاری در اقتصاد ایران ناشی از بهبود بازار کار نبوده و عمدتا کاهش بیکاری به علت کاهش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است.

آمار ها نشان می دهد یکی پایین ترین نسبت اشتغال رقم خورده در 13 فصل گذشته با 36.9 درصد به بهار سال 99 تعلق دارد، البته کاهش اشتغال در این فصل بیشتر به علت شوکی بود که کرونا به اقتصاد کشور در نخستین فصل حضورش وارد کرد. اما پایین ترین رقم این شاخص در زمستان سال 1400 رقم خورده است، در زمستان گذشته نسبت اشتغال 36.6 درصد بوده است. همچنین می توان گفت که کاهش نسبت اشتغال در زنان نسبت به مردان در سه سال گذشته بیشتر بوده و وضعیت بانوان ایرانی در بازار کار کشور چندان مناسبن نسیت، چراکه تنها حدود یک دهم زنان حاضر در سن کار دارای شغل هستند. این در حالیست که همین نسبت در سال 98 حدود 14 درصد بوده است.

photo_2022-09-11_15-32-09