به گزارش اکوایران نرخ بیکاری در مناطق روستایی کشور در بهار سال جاری 6.4 درصد به ثبت رسیده که نسبت به بهار سال گذشته تغییری نکرده است. اما نرخ مشارکت اقتصادی از 44.5 درصد در بهار 1400 در این مناطق به 43.5 درصد در بهار جاری رسیده، زمانی که نرخ مشارکت کاهش میابد اما نرخ بیکاری تغییری نمی کند، نشان می دهد که کار و اشتغال در روستا های کشور در نخستین فصل امسال نسبت به فصل مشابه اش در سال قبل وضعیت مطلوبی ندارد.

کل جمعیت شاغل در مناطق روستایی کشور در بهار امسال 5 میلیون و 897 هزار نفر برآورد شده که نسبت به بهار سال قبل حدود 110 هزار کاهش داشته است این امر نیز نشان دهده شرایط به نسبت نا مساعد اشتغال روستاییان در بهار 1401 است. همچنین بررسی ها نشان می دهد نشبت اشتغال در مناطق روستایی کشور در چند سال گذشته به شکل چشمگیری نزولی بوده، به بیان ساده تر نسبت کسانی که از جمعیت در این مناطق دارای شغل بوده اند، در فصول گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. در این گزارش به نسبت اشتغال در روستاهای کشور در 13 فصل گذشته پرداخته شده است.

نسبت اشتغال در ایران

از تقسیم جمعیت شاغل نسبت به تمام کسانی که در سن کار (15 سال و بیشار) حضور دارند، نسبت اشتغال به دست می آید، به بیان ساده تر این شاخص بیان می کند چه درصدی از کسانی که در کشور توانایی کار کردن دارند، دارای شغل هستند. کل جمعیت 15 ساله و بیشتر در بهار سال جاری 63 میلیون و 518 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد 23 میلیون و 577 هزار نفر شاغل هستند، بنابراین نسبت اشتغال در اقتصاد ایران بر اساس آخرین آمار منتشر شده، 37.1 درصد است. با توجه به اینکه نرخ بیکاری عموما در مناطق روستایی کشور پایین تر از مناطق شهری است، نسبت اشتغال در روستا ها نیز وضعیت بهتری نسبت به شهر های کشور دارد. نسبت اشتغال در مناطق شهری ایران حدود 36 درصد در بهار امسال برآورد شده، به بیان ساده تر کمی بیشتر از یک سوم جمعیتی که در شهر ها در سن کار قرار دارند، در بهار 1401 دارای شغل بوده اند.

سقوط نسبت اشتغال روستاها

کل جمعیت حاضر در سن کار در مناطق روستایی کشور در بهار امسال 14 میلیون و 501 هزار نفر برآورد شده که این تعداد تنها 5 میلیون و 897 هزار نفر دارای شغل هستند، بر این اساس نسبت اشتغال روستاها در فصل گذشته 40.7 درصد بوده است. این در حالیست که همین شاخص در تابستان سال 98 حدود 45.3 درصد به ثبت رسیده است. نسبت اشتغال به ثبت رسیده در بهار امسال نسبت به فصل مشابه در سال 1400 نیز حدود یک درصد کاهش را تجربه کرده است.

به طور کلی می توان گفت نسبت اشتغال در مناطق روستایی کشور طی سه سال اخیر به شکل قابل توجهی کاهش داشته است، حتی در زمستان سال 1400 این نسبت به 38.5 درصد هم رسید. البته همواره در زمستان ها به علت عدم فعالیت بخش کشاورزی در روستا، اشتغال در این نواحی کاهش میابد، اما اینکه شاخص اشتغال تا این اندازه کاهش یابد، مسبوق به سابقه نبوده است. با توجه به اینکه اوج کار کشاورزی روستا ها در تابستان است و همواره در سال های گذشته در این فصل این نسبت افزایش میافت، در تابستان سال گذشته نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه نسبت اشتغال در روستا در تابستان نسبت به بهار کاهش هم یافت.

در سال گذشته بخش کشاورزی تنها بخشی بود که علی رغم رشد مثبت اقتصادی کل، رشد را تجربه نکرد، آمار های نشان می دهد رشد اقتصادی این بخش در سال گذشته منفی 2.3 درصد بوده است، با توجه به اینکه اصلی ترین جر بازار کار روستاییان کشاوزی است، کوچک شدن حجم حقیقی این بخش در سال قبل باعث شده تا وضعیت بازار کار و اشتغال در مناطق روستایی نامطلوب باشد. تا حد زیادی می توان خشکسالی که در دو سال اخیر گریبان روستا ها را گرفته، علت این رخداد دانست. البته مواردی مانند؛ قیمت گزاری دستوری بر اقلام خوراکی، ممنوعیت صادرات برخی از محصولات کشاورزی، مسائل مربوط به خرید های تضمینی دولت و... از جمله دلایلی هستند که می توان به آن ها به عنوان علل وضعیت نا به سامان بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد.

photo_2022-09-04_14-19-25