فعالیت اقتصادی چین در ماه دسامبر با سرعت بیشتری کاهش یافت زیرا پس از آنکه این کشور در ادامه اعتراضات، محدودیت‌های سیاست‌های کووید صفر را به طور ناگهانی تغییر داد، ویروس کرونا به سرعت شهرهای بزرگ را درنوردید و باعث خانه ماندن مردم و تعطیلی مشاغل شد.

به گزارش بلومبرگ، اداره ملی آمار در روز شنبه اعلام کرد که شاخص مدیران خرید از  عدد ۴۸ در ماه نوامبر به ۴۷ کاهش پیدا کرد. این اتفاق بدتر از برآورد ۴۷.۸ این شاخص توسط نظرسنجی از اقتصاددانان بلومبرگ بوده است.

IMG_20221231_112840_479

شاخص غیر تولیدی که فعالیت در بخش ساخت و ساز و خدمات را اندازه گیری می‌کند ، از ۴۶.۷ در ماه نوامبر به ۴۱.۶ رسید که این رقم کمتر از پیش بینی ۴۵ واحدی بود.

کاهش شاخص مدیران خرید به زیر رقم پنجاه نشان دهنده انقباض در اقتصاد است در حالی که هر رقمی بالای پنجاه توسعه اقتصادی را نوید می‌دهد. هر دو آمار کمترین میزان این شاخص از فوریه سال ۲۰۲۰ بوده که ثبت شده است.

در ماه دسامبر بالاخره دومین اقتصاد بزرگ جهان محدودیت‌های کرونایی کووید صفر را کنار گذاشت. نوسان بالای داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد به عقب برگشته است زیرا به خاطر افزایش موارد ابتلا مردم مجبور شدند در خانه بمانند، خرید را محدود کنند آن هم در شرایطی که تولید کارخانه‌ها محدود شد و عملیات دولت دچار اختلال شد.

اداره آمار در بیانیه‌ای که همراه با انتشار داده‌ها منتشر کرد گفت: در ماه دسامبر تولید و مصرف هر دو کاهش پیدا کرده است زیرا افزایش موارد ابتلا به کرونا، تأثیر نسبتاً زیادی بر تشکیلات اقتصادی، پرسنل در حال انجام وظیفه و محاسبات داشته است.

شاخص پی ام آی تولید که تولید، سفارشات جدید و استخدام را اندازه می‌گیرد همگی با سرعتی بیشتر از ماه قبل منقبض شدند. شاخصی که زمان تحویل عرضه کنندگان را اندازه گیری می‌کند هم کاهش بیشتری را ثبت کرد که اختلال در عرضه را نشان می‌دهد.

تغییر سیاست‌ها و گسترش کووید صفر ممکن است تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ اقتصاد چین را دچار مشکلات زیادی کند. عجله برای سفر در تعطیلات سال نو، به طور بالقوه  می‌تواند وضعیت را بدتر کند‌.

اقتصاد چین قبل از چرخش در سیاست‌های کووید صفر دچار تزلزل بود زیرا اعمال محدودیت ها برای  جلوگیری از شیوع عفونت باعث کاهش فعالیت های اقتصادی شد و هم چنین این کشور را جدا از سایر نقاط جهان نگه داشت. رکود مداوم بازار مسکن، کاهش تقاضای مصرف کننده و کاهش تقاضای خارج از کشور برای کالای چین باعث ایجاد رکود شده و تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ احتمالا فقط ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

اقتصاد دانان بهبود و بازگشت سریع تر و قوی تر را برای پایان سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کنند.‌ بر اساس میانگین پیش بینی اقتصاددانان، با بهبود آرام  اقتصاد، در اواخر ۲۰۲۳ رشد اقتصادی به ۴.۸ درصد خواهد رسید.